Airfix nya 1/72 Swordfish

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Airfix nya 1/72 Swordfish

Inlägg av Sten Ekedahl »

Har ägnat några timmar åt att studera Airfix nya 1/72 Swordfish. Jag är grymt imponerad! Det måste vara en av deras bästa byggsatser någonsin. Fullt i klass med Tamigawa. Vid de jämförelser jag gjort mot ritningar (av Ian Huntley, f.d. Fairey-anställd) och foton har jag ännu inte hittat några avvikelser, snarare häpnat över hur mycket detaljer Airfix har lyckats få med - både interiört och exteriört. :o Rekommenderas varmt!
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airfix nya 1/72 Swordfish

Inlägg av Björn Fransson »

Läste byggrapporten i Airfix Model World och - även om den av naturliga skäl knappaast sågas just där - så är även de lyriska. Och av bilderna att döma verkar det som om Airfix tagit ännu ett stort kliv framåt mot att bli en tillverkare som inte bara attraherar oss obotliga nostalgiker och/eller anglofiler.
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Airfix nya 1/72 Swordfish

Inlägg av Anders_Isaksson »

Trevligt!
Blir nog till att införskaffa en sådan framöver.
Öken-Erik
Inlägg: 1342
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Airfix nya 1/72 Swordfish

Inlägg av Öken-Erik »

Stringbagen e tuff! Köpte en i Hong Kong på semestern i fjol som jag släpade med mej hem... men det var Trumpeters i 1/32!

Öken-Erik :-)
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Airfix nya 1/72 Swordfish

Inlägg av Anders_Isaksson »

Öken-Erik skrev:Stringbagen e tuff! Köpte en i Hong Kong på semestern i fjol som jag släpade med mej hem... men det var Trumpeters i 1/32!

Öken-Erik :-)
Ja, men den ska ju också vara bra. En av Trumpeters bättre i 32 om jag förstått det rätt!
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Airfix nya 1/72 Swordfish

Inlägg av Spad16 »

Sten Ekedahl skrev:Har ägnat några timmar åt att studera Airfix nya 1/72 Swordfish. Jag är grymt imponerad! Det måste vara en av deras bästa byggsatser någonsin. Fullt i klass med Tamigawa. Vid de jämförelser jag gjort mot ritningar (av Ian Huntley, f.d. Fairey-anställd) och foton har jag ännu inte hittat några avvikelser, snarare häpnat över hur mycket detaljer Airfix har lyckats få med - både interiört och exteriört. :o Rekommenderas varmt!
Håller med till 100%, jag har också kollat mot bilder och ritningar, hittar inte heller nåt att anmärka på.
Jag var inte så imponerad av deras Spit 19, men denna och nya Spit I är klassen bättre.
Förresten så jämförde jag nya P40 med HobbyBoss, bägge två är mycket bra, jämnt skägg faktiskt.
Mvh. Neil
Skriv svar