JAS från Kittyhawk!!!!!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: JAS från Kittyhawk!!!!!

Inlägg av Erik_G »

CAD-bilder brukar oftast vara i ISO-perspektiv, vilket lurar ögat att proportionerna är felaktiga. I riktigt perspektiv så möts alla "linjer" vid horisonten. I ISO-perpektiv är alla linjer parallella. Så bilder snett framifrån brukar innebära att stjärtpartiet ser mycket fetare ut än det egentligen är. Som vilken helkroppsspegel som helst med andra ord.

Har du några längduppgifter med/utan pitot som jag kan skicka vidare?

/E
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: JAS från Kittyhawk!!!!!

Inlägg av Emil Lindberg »

Erik_G skrev:CAD-bilder brukar oftast vara i ISO-perspektiv, vilket lurar ögat att proportionerna är felaktiga. I riktigt perspektiv så möts alla "linjer" vid horisonten. I ISO-perpektiv är alla linjer parallella. Så bilder snett framifrån brukar innebära att stjärtpartiet ser mycket fetare ut än det egentligen är. Som vilken helkroppsspegel som helst med andra ord.
Aha, det förklarar ju en del
Erik_G skrev: Har du några längduppgifter med/utan pitot som jag kan skicka vidare?
JAS 39C: 14,1 m exkl. pitotrör (enligt FMV:s tekniska beskrivning av flygplanstypen)
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: JAS från Kittyhawk!!!!!

Inlägg av Björn Fransson »

[quote="Erik_G" Så bilder snett framifrån brukar innebära att stjärtpartiet ser mycket fetare ut än det egentligen är. Som vilken helkroppsspegel som helst med andra ord.
[/quote]

:lol: Äntligen fick man en förklaring! Speglarna härhemma är alltså i ISO- perspektiv! Tack!
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: JAS från Kittyhawk!!!!!

Inlägg av Fenix »

Bara hoppas att det kommer en ny grip i 72 oxå Italeris version är ju nästan omöjlig att få tag på numer
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: JAS från Kittyhawk!!!!!

Inlägg av Lars Befring »

YAY!!! välkommen 39101!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: JAS från Kittyhawk!!!!!

Inlägg av Fenix »

Tack Emma men jag är inte behov av Grip i 1/72 just har en liggandes som ska bli Tjeckisk.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: JAS från Kittyhawk!!!!!

Inlägg av Björn B »

Men jag vill ha en ny Grip i 1/72 så att jag kan bygga den tjeckisk. Det känns jobbigt att kapa av stjärten och ersätta den med resin för att få rätt version. En gång går väl an (man får ju såga) men vill man sedan bygga ungerskt, sydafrikanskt,thailändskt och svenskt också och då kanske både en och tvåsitsare blir det långtråkigt.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: JAS från Kittyhawk!!!!!

Inlägg av Andre B. »

h, letade upp min Italeri Gripen idag. Förstår varför jag inte kommit längre med den. Så den åker nog ner i lådan för ett tag till. Desto roligare dock då att jag fann mina två tunnor. Fick en alldeles särskild idé rörande en av dem... *S*

/ Andre´
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: JAS från Kittyhawk!!!!!

Inlägg av Fenix »

Björn du missuppfattade mig lite grann där klart jag vill ha en C/D, E/F Grip i 1/72 som man inte behöver såga sönder för att få rätt version. Mitt inlägg var riktat till Emma som erbjöd sig att berätta var man kan hitta Italeris 1/72 Grip.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: JAS från Kittyhawk!!!!!

Inlägg av Björn Fransson »

Vänta nu... Det där kan väl inte vara en Gripen? Det är ju bara att läsa texten intill! ;)
Skriv svar