Ny Spitfire Mk XIX från Airfix i 48 skala

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
AndersN

Re: Ny Spitfire Mk XIX från Airfix i 48 skala

Inlägg av AndersN »

Jaha. Där sprack den planerade ekonomin ett halvår framöver. Tack Robban :)
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ny Spitfire Mk XIX från Airfix i 48 skala

Inlägg av Andre B. »

Hej Robert!
Så fantastiskt snygga dekalarken är. Och jag får säga att jag uppskattar individbilderna och historierna bakom maskinerna. Det "dekalark" jag köpte av dig till J26:an utgör bokmärke i J26 boken numera. *ler*
Med det du berättat ovan rörande Spitfire'n hur rätt/fel är Airfix dekaler då? Är de fortfarande för orange? Stämmer siffrorna? Eller har du ett dekalark även i 1/72 på gång?
Mvh. Andre´
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Ny Spitfire Mk XIX från Airfix i 48 skala

Inlägg av bergwall »

Roligt att höra André,
Ja om allt går som jag har tänkt så har jag tänkt trycka Spitfire i alla tre skalorna. Men 1/72 kommer sist, 1/32 och 1/48 kommer tryckas samtidigt tillsammans med en liten överraskning i 1/72.

Jag har inte sett dekalerna i Arfix låda.

Hälsningar
Robert
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ny Spitfire Mk XIX från Airfix i 48 skala

Inlägg av Björn Fransson »

Airfix 1/72-dekaler är värdelösa. Det gula är orange, kronmärkena saknar svart utlinjering, siffrorna på fenan är för smala och småtexter lyser helt med sin frånvaro. Se bilden nedan, dock är det gula betydligt mer orange i verkligheten: Bild

Sörmlandsgripen är väl inte den vassaste man sett heller. Nej, alla byggare av den här gör klokt i att vänta in Roberts dekaler. Själv använde jag en mix av Flying Colors gamla ark, kronor från FC:s 1/48-ark plus diverse småtexter från arkivet. Men Roberts är garanterat en bättre lösning.

Bild
Skriv svar