Fler dumma Air-Brush frågor

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Anders Sköld
Kontakt:

Fler dumma Air-Brush frågor

Inlägg av Anders Sköld »

Nu har jag kommit så långt att jag börjat leka lite med Color Modulation på min övnings tank.

Var inte allt för svårt bara man maskerar rätt och får till färgblandningen.

Men nu till frågan. Hur tycker ni man skall göra om man planerar att gör ett 2 eller 3 färgs-camo.
Nu hittar jag på här men vi säger Brun Grundfärg. Grön/röd streck camo som denna bild
Bild
Skall man göra Color Modulation med den bruna sen köra på de andra två färgerna normal?

Om man då har ett camo som innebär större ytor av varje färg.
Bör man göra Color Modulation på varje färg. Eller bara Grundfärgen eller kanske inte ens grundfärgen.
exempel bild
Bild

Vad säger ni om mina nybörjar frågor ? :D

MvH Anders
Ulf Lundberg

Re: Fler dumma Air-Brush frågor

Inlägg av Ulf Lundberg »

Gör färgmodulering på alla färgerna.

Uffe
Jesper
Namn: Jesper Bardhamre
Kontakt:

Inlägg av Jesper »

Alternativ 1 med softade streck: Den skulle jag airbrusha CM på basfärgen men inte på de bruna och gröna partierna. I det senare oljefärgskedet skulle jag sedan modulera de bruna och gröna färgpartierna.

Alternativ 2 stora skarpa färgfält: Först modulering av basfärgen och sedan modulering på varje "färgplätt". Det kommer nog krävas en del jobb, men det kan nog se effektfullt ut. AK Interactive har släppt en massa färgset som du kanske är intresserad av. Färgerna är "designade" av AK och producerade av Vallejo:

Bild

Bild
Anders Sköld
Kontakt:

Inlägg av Anders Sköld »

Jag tackar för ditt svar och din bild nummer 1 var de jag var ute efter. Myckt bra resultat han har fått fram på camot.

Aaa det lär bli en jävla massa jobb. Men vad gör man inte för att de skall bli fint =)
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

Ett alternativ kan vara modulera basfärgen sen använda transparent färg för de andra.

Själv har jag bara testat att modulera varje färg för sig dock.
Mvh
Emil Juhl
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Hej Anders..!

Kul att du är igång

Be Emil att ta med sig sina kammo-målade modeller, som har modulerat färgerna på, till nästa byggmöte. Då får du ett praktexempel på hur snyggt det blir med modulering av varje färG för sig. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

Det gör jag gärna ifall du är intresserad Anders.
Själv skulle jag nog inte kalla dem praktexempel med de visar iaf vad jag lärt mig så här långt.

Här har du lite bilder från det gamla forumet ifall du vill kika:

Hetzer 1:48
Sd.Kfz 251 1:35
Mvh
Emil Juhl
Anders Sköld
Kontakt:

Inlägg av Anders Sköld »

Ta med dem så kan vi diskutera lite.

Har testat lite på en gammal Italeri tank nu(Denna är inte byggd men någon noggranhet alls och saknar diverse delar, där av ltie hål var som =)).

Skall se om jag kan slänga upp lite bilder på den.

Först vilka färger jag använde mig av.
Khaki Brown är grund färgen.
Light brown Första MC färg.
Sand brown Andra MC färg.
Sand Brown + Vit highlightning av detaljer (kommer på senare bilder)
Jag har ingen vit vallejo färg än men den kommer imorgon tillsammans med forest in a pot sven =) köpte 2 olika (off topic :P )

Bild

Fick problem när jag drog av tejpen IGEN. EN liten liten bit flög av. så körde fri hand på resterande.
Här ser ni hur den blev.

Bild
Bild
Bild

Mycket higlightat, men de tonas ner rätt mycket med nästkommande wash och olja.

Nu e frågan om jag skall lägga in camo som på din Sd.Kfz eller den mer linje liknande typen. hum... får fundera lite.
Tips å tricks tas med glädje imot.
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

Se där ja! Nu börjar det likna något =)

Snyggt!

Nu är det lite svårt att döma från bilder men som jag ser det så skulle du kunna driva upp highlight'en ännu mer. Mycket av effekten försvinner vid vädringen. Men det kommer kanske när du fått hem den vita färgen.

Jag blev själv förvånad över hur mycket man fick överdriva för att effekten inte helt skulle försvinna efter lite filter, wash och annan vädring.

Om du har problem med tejpen så testa att bara använda en bit styvt papper för att maskera lokalt. (Jag använder ett gammalt visitkort) Tycker att det fungarar i de flesta fall. Men tejpen är ju klart mer exakt.

Vi pratade ju lite om primer i lördags och jag glömde säga att jag aldrig haft problem med att färgen lossnar när jag använt Citadells primer. Den biter sig fast i allt men går att tvätta bort med T-röd och vilja ifall man skulle klanta sig.
Mvh
Emil Juhl
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Ja du ser, Anders.! Det gick ju hur fort som helst för dig att hitta tekniken. Bra jobbat!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar