Flygbogserade mål i svenska flygvapnet

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Flygbogserade mål i svenska flygvapnet

Inlägg av Emil Lindberg »

Jag tänkte bara tipsa om att jag häromdagen fick möjlighet att titta i ”FV Målmateriel Beskrivning” från 1967 resp. 1989. De innehöll skisser och mått på vingmål VM 4, pilmål PM 5, droppmål/pilmål PM 7, droppmål DF 4 och vingmål VM 6 som kunde bogseras av J 29, J 32B/D, Skyraider och/eller Meteor. Hör av er om ni önskar mått och skisser på dessa.

/Emil
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Flygbogserade mål i svenska flygvapnet

Inlägg av bergwall »

Oboy!!!
Jag är ruskigt intresserad av PM4/PM7! Haf letat och ringt på diverse håll om det här.
Hälsningar
Robert
Anders
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:34
Namn: Anders Nowotny

Re: Flygbogserade mål i svenska flygvapnet

Inlägg av Anders »

Håller med Robert, vore mycket intressant att ta del av informationen om dessa vingmål. Skrev en gång lite om dessa i SFT 3/2000 men mina ritningar baserade då enbart på foto tolknigar och tillgängliga mått. Vore kul att se hur rätt//fel dom blev.

Anders
kari lumppio
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 jul 2012, 22:40

Re: Flygbogserade mål i svenska flygvapnet

Inlägg av kari lumppio »

Hej!

Pilmål fem var bogserad också av finska Il-28or. Mått och skisser för PM5 skulle vara jättekult.

Träffindikatoren var först SAAB-Bülow BT 23 PG med två BT23 MK mikrofoner och senare integrerad helhet BT 23 KG 10. Så skriver Jyrki Laukkanen i hans bok av Il-28. Finns det mått för dessa apparater också?


MvH
Kari
Skriv svar