Svårstartad kompressor

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Svårstartad kompressor

Inlägg av Håkan F »

Min hemmagjorda kompressor har sedan en tid börjat bråka.
Den vill inte starta utan går någon sekund och sedan löser motorskyddet ut.
Det brukar lösa sig efter ca fjärde startförsöket.
Antar att den håller på att kärva ihop någonstans och behöver lirka igång sig för att sedan snurra på som vanligt.
Den är tagen från en kyl eller frys (mins inte) och är i sitt ursprung antagligen smord av kylmediet för några smörjhål kan jag inte se.
Smörja luften känns inte som rätt sätt på en airbrush där man vill ha så ren luft som möjligt.
Å andra sidan låter inte kompressorn illa så att den håller på att skära ihop verkar mindre troligt.

Är det någon som har tipps /erfarenhet kring detta?

mvh
Håkan F

Bild
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Svårstartad kompressor

Inlägg av Per.V »

Jag byggde något liknande av ett kylskåp, den höll ca 6 månader, sedan startade den inte mer, den "skar" tror jag.
Försökte få igång den igen men inget hjälpte.
Blir nog att offra kylskåpet :)
Per Vildarve. Gotland
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: Svårstartad kompressor

Inlägg av Tankman »

En kylskåpskompressor är permanentsmord med s.k. stänksmörjning.
Det innebär att vevstaken har en "tapp" nedtill som doppar i ett smörjmedel i botten på inneslutningen som därefter stänker upp på cylinderväggarna.
Dessa kompressorer har en fantastisk livslängd och går många tusen gångtimmar.
De är inte möjliga att reparera och framför allt så är det inte kostnadseffektivt.
Kolla med en certifierad återvinnare som håller på med kyl/frys så finns det nog stora möjligheter att få tag på ett bättre exemplar.

OBS!!! För den "smarta" hempularen: Ta INTE ur kompressorn själv då kylmediat INTE är lämpligt (framför allt på äldre anläggningar) att släppa fritt i luften.
Freoner ni vet.
Mats Stråhle
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Svårstartad kompressor

Inlägg av Robin Nilsson »

Har du haft något insugsfilter ? Insugsfiltret på min Sil-Air blev alldeles täppt så de suger i sig en hel del damm/partiklar om de inte har filter för inluften. Prova om du kan släppa in lite olja via luftinsuget och om det hjälper mot startproblemen, om det funkar så borde sedan oljefällan på utgången ta hand om den olja som följer med tryckluften.
/ Robin
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svårstartad kompressor

Inlägg av Björn B »

Köpekompressorer fyller man ju med olja
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: Svårstartad kompressor

Inlägg av Tankman »

Det gör man men de har en annan uppbyggnad med ett "öppet" vevhus.
Grundkonstruktionen är densamma med en kapslad kompressor men då med en öppning för påfyllning.
Kylskåpskompressorer byggs framför allt med driftsäkerhet som grundkoncept och servicetillgängligheten är inte viktig då kostnaden för tillverkningen är MKT hårt pressad.
Oljan fylls redan på vid löpande bandet innan kapslingen genomförs vilket är kostnadseffektivare är en manuell påfyllning senare.
Kan vara så åxå att på de kompressorer som är till bl.a. airbrushar inte vill ha vätskan slabbande runt om lådorna hamnar på sniskan.
Ett kylskåp skickas alltid stående.
Mats Stråhle
Henrik Larsson
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jan 2012, 15:37
Ort: Sollentuna

Re: Svårstartad kompressor

Inlägg av Henrik Larsson »

Stiligt bygge där!
Håller med robin - kolla luftfilter/insug.
Jag skulle kanske försöka med att ta bort ev filter och täppa för insuget helt när den väl går och se om det löser ut motorskyddet. Om det är så skulle jag gissa på filterbyte.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Svårstartad kompressor

Inlägg av Håkan F »

Det finns ett insugsfilter av sintermetall som "grovsil".
Lätt att ta bort för test.
Riktiga luftfiltret finns på trycksidan.
Skriv svar