Centurion Strv 81-104 + fyrfärgs cammo

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
J.O.C. Nilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 feb 2012, 21:37

Centurion Strv 81-104 + fyrfärgs cammo

Inlägg av J.O.C. Nilsson »

Är det någon som vet vart jag kan hitta en länk, till den sida, där det visas hur man konverterar den Engelska (Tamiya tror jag) Centurion tanken, till den Svenska Strv 81-104 i 1/35.
Jag vet att den har funnits. Men jag har tappat bort länken.

Vilka färger ska/bör man använda sig utav i Tamiya och Vallejo. För att kunna måla den "nya" Svenska fyrfärgscamouflagen för fordon innom "försvaret"?

/joc Nilsson
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Centurion Strv 81-104 + fyrfärgs cammo

Inlägg av Erik_G »

Har inte testat fyrfärgsmönstret med tamiyafärger än, men jag körde JN Green XF11 + några stänk NATO Black XF69 sist jag behövde svensk mörkgrön. Det funkade enligt mitt tycke bra. Dock är det ju en sak att måla något i en färg och få det att se bra ut. Tre eller fyra färger blir lite mer komplicerat.

Bild


Ingvar Sylegård, som byggt denna vagnen:

Bild

använde följande recept:
Mörkgrön; XF26 216 delar + XF69 100 delar + XF55 40 delar
Ljusgrön; XF5 170 delar + XF55 31 delar + XF4 10 delar
Svart; XF 69 (som jag nog egentligen skulle vilja blanda 1:1 med XF1 om det var en ny vagn)
(se fler bilder på Ingvars fantastiska vagn här:http://www.plasticwarfare.se/2008/08/st ... -sylegard/ eller här: http://www.plasticwarfare.se/2008/03/wh ... svagn-122/ )

mvh
Erik G
J.O.C. Nilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 feb 2012, 21:37

Re: Centurion Strv 81-104 + fyrfärgs cammo

Inlägg av J.O.C. Nilsson »

Tackar så mycket för tipsena. Mycket värdefull info!!

mvh
Jan
J.O.C. Nilsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 feb 2012, 21:37

Re: Centurion Strv 81-104 + fyrfärgs cammo

Inlägg av J.O.C. Nilsson »

Jag hade hoppats på den enklare metoden. Direkt ur burken. Men det funkar kanske inte så bra?
Någon som har råd att ge, i den frågan?

Jan
Skriv svar