Kronmärken på gul Safir

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
HenrikB
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 aug 2012, 22:06

Kronmärken på gul Safir

Inlägg av HenrikB »

Jag har lite problem med att välja kronmärken till ett planerat Sk 50-bygge.

På ingen av de bilder jag hittat på Sk 50 ser jag nån kontrast alls mellan den yttre gula ringen på kronmärket och den gula kroppen. Det får mig att tro att man (förståeligt nog) struntade i att måla den, vilket borde betyda att man kan välja 1937 års kronmärken - men den blå ser för mig något annorlunda ut och dessutom så borde de ha fel diameter. Alternativet är väl att försöka matcha den kroppsgula med den gula på kronmärket, men det lär ändå synas att bården finns där.

Hur har ni gjort på era gula Safirer? Hur var det på orginalmålningen? Många bilder på nätet föreställer ju sedan länge ommålade civila plan.

Och bonusfråga om interiörfärg: Det tycks mig som att den olivgröna färgen på bländskyddet drogs ända in till instrumentbrädan i cockpit, som verkar vara mörkt blågrå medan resten av interiören är ljusgrå. Kan det stämma för en svensk 50/60-talssafir?
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Kronmärken på gul Safir

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej!

När det gäller kronmärken på en gul Safir, så målade man inte den gula ringen på kronmärket i början av karriären. Senare började man använda kronmärkesdekaler med gul ring. Därför kan man se båda varianterna.

När det gäller färgen i cockpit, så gäller det att veta vilken version man skall bygga.
En tre sitsig Safir (SK 50B) var målad i en grön nyans (samma som på glareshield), medans den fyrsitsiga versionen (SK 50C) var grå invändigt.

Några bilder.
http://s23.photobucket.com/albums/b379/ ... n/SK%2050/

http://s23.photobucket.com/albums/b379/ ... 0SK%2050C/
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
HenrikB
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 aug 2012, 22:06

Re: Kronmärken på gul Safir

Inlägg av HenrikB »

Ah, utmärkt. Jo, jag visste att det infördes dekaler i FV men jag var lite osäker på när det skedde - om kombinationen gul kropp och dekal var möjlig.

Den där flygvapengröna nyansen har jag förresten också länge funderat på, är det nån som har nåt bra förslag på lämplig färg, gärna Humbrol?
Skriv svar