Primer, Citadell och rent allmänt,

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Primer, Citadell och rent allmänt,

Inlägg av Lurifax »

Någon som har erfarenhet av Citadell primer? Jag grundmålade lite med Citadells "Skull White" igår men resultatet blev inte helt perfekt. Det blir lite ojämnt som små mikrogropar snarare än knottror. Man måste i o f s ha lupp för att se det med det spelar ingen roll, det skaver i själen, och det kan påverka efterföljande lager.

Jag följde instruktionen helt, skaka minst en minut, spruta på 20-40 cms avstånd. Eftersom primern dammar så f-baskat så stod jag i garaget. Det är möjligt att detta kan ha påverkat eftersom det är lite kyligare och fuktigare i garaget.

Jag bestämde mig omedelbart att byta strategi för resten av bygget och beställde Vallejos primer från Ministuff istället. Någon som har erfarenhet av den? Vad bör man tänka på?

(Och behöver man verkligen grundmåla med primer? Det gjorde jag aldrig förr. Men då målade jag med Humbrol rakt av. Nu försöker jag använda akrylfärger istället. Kanske är de färgerna känsligare. Min erfarenhet är dock att de sitter som berg när de väl torkat/härdat. )
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Primer, Citadell och rent allmänt,

Inlägg av magnusf »

Ställ sprayburken i varmt kranvatten innan du målar så flyter den ut bättre. Jag använder både Tamiya och Citadell (vit och svart) och tycker det funkar väldigt bra, skillnaden är stor mellan varm och kall burk. Jag målar utomhus men tar in prylarna direkt i huset för att torka.

Vallejos primer som man ska köra i sprutan tycker jag är värdelös: den fäster lika dåligt som akrylfärgerna i sig, dessutom torkar den till ett "skinn" som inte går att slipa utan att det flagar. Finns de på Aeroscale som gjort samma erfarenhet.

Jag började med primer för några år sedan och tycker det är bra, akrylfärgen fäster betydligt bättre på primer än på ren plast. Känns lugnare inför det fortsatta bygget...

Mina åsikter och erfarenheter, andra kan tycka annorlunda...

Hälsningar

Magnus
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: Primer, Citadell och rent allmänt,

Inlägg av Per K »

Jag gillar inte Vallejo primer på burk eftersom den orsakade rinningar för mig, fast jag tyckte jag vevade fort med den. Jag har fått liknande problem med Citadell som du hade, men det var nog mest på grund av temperatur (körde ute på balkongen). Min favoritprimer är Armypainter (ex http://www.unispel.com/catalog/armypain ... -5114.html) som hittills inte har betett sig konstigt eller runnit eller knasat sig på andra sätt och är slipbar utan att korva sig osv. Jag kör direkt med sprayflaskan utan att dekantera och trassla.

Sist men inte minst; ja, primer förenklar en massa när man kör akryl.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Primer, Citadell och rent allmänt,

Inlägg av Erik_G »

Jag håller med Magnus i att det finns lite frågetecken angående Vallejos primer. Jag har inte heller några goda erfarenheter av den. Visst, den gick bra att spruta, och den torkade hyfsat fort. Men jag tror den måste härda, länge, innan man kan eventuellt slipa på den. Min favvo-primer är fortfarande än så länge Alclads gråa. Att spruta den på vallejo-primern är dock inte att rekommendera.
Vet inte vad Vallejos primer är tänkt att användas till faktiskt, möjligen kan den funka för figurbyggare. Modellbyggare som kan behöva efterslipa ska nog hålla sig ifrån den i alla fall. Synd, för det vore bra med en primer man inte blir smart som en A-lagare av.

Min erfarenhet är likt Manges att primer är bra för akrylfärger. När jag rockade Humbrol så primade jag inte heller.

/E
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Primer, Citadell och rent allmänt,

Inlägg av Janne Nilsson »

Vem är det som har byggt åt dig? :P

Samma erfarenheter som de flesta här ovan. Speciellt gör uppvärmning av färgen mycket för egenskaperna. Gropigheten är nog ganska typisk för att det är kallt.

Man ska dessutom försöka undvika att den skall täcka helt. Det behövs inte och resulterar i en blankare yta som inte är så fästvänlig.

Vallejos primer måste härda. Och den fungerar mycket bra på resin, ok på Polystyrene och dåligt på metall. Det är mina erfarenheter hittills men skall testa mer.

Tycker att Tamiya biter bra utan primer och ibland så använder jag den som primer utspädd med Isopropylalkohol.

janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Primer, Citadell och rent allmänt,

Inlägg av Erik_G »

Alclads primer fäster för övrigt rätt kasst på resin och metal, så där är verkligen något annat att föredra.

Hur länge måste vallejo-primern härda? Jag är beredd att ge den en andra chans, eftersom det kan vara bra att ha något som funkar bra på resin, och inte minst för att jag har en stor jäkla flaska redan..

/E
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Primer, Citadell och rent allmänt,

Inlägg av Janne Nilsson »

Satt betydligt bättre efter 24 timmar.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Primer, Citadell och rent allmänt,

Inlägg av Emil_Juhl »

Jag är väldigt förtjust i Citadells primer. Sprutar förvisso innomhus så jag kan inte uttala mig om effekten av temperatur.
Två tunna lager brukar jag köra. Då blir det en härligt matt yta. Dessutom har jag nog aldrig varit med om att den fäst dåligt på något material. Biter som attan på allt.

Kör ibland med Vallejos primer. Tycker att den är helt ok men har förvisso inte behövt slipa efteråt. Men smidigt att kunna göra med airbrush och ger en lät och fin yta.

Men oavsett vilket så primar jag alltid. Finns inget mer frustrerande än att maskeringstejpen lyfter av färgen.
Ska kanske tillägga att jag aldrig tvättar mina modeller innan jag börjar måla. Gör man det kanske man inte behöver prima i samma utsträckning.
Mvh
Emil Juhl
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Primer, Citadell och rent allmänt,

Inlägg av Robert A »

Om du kör sprayburk är tamiyas primer riktigt vass +finns att köpa i stort sätt i alla hobbyaffärer. Annars om du kör airbrush är Mr.Surfacer grymt bra + torkar fort och lätt att slipa.
Ända nackdelen med mr.surfacer är att den luktar så en sprutbox är ett måste.
GunnarJ
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 aug 2012, 12:37
Namn: Gunnar Jansson
Ort: Sandviken

Re: Bättre "bett" med akrylfärger

Inlägg av GunnarJ »

Hej

Jag tycker överlag att primer är rätt onödigt, Tamiyas "akrylfärger" (funakr även på Gunze) mår bäst av att spädas med "laquer thinner"-cellulosaförtunning?..men inte bäst för den som målar... :lol:

Dock blir finishen bätre, man kan spruta tightare kanter utan "stänk", biter bättre som sagt.

Vill man minimera användingen av förtunning så kan man lägga basen med det och sen späda med isopropanol eller vad man nu föredrar.

Mvh Gunnar
Skriv svar