Dra kabel och dyl.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Dra kabel och dyl.

Inlägg av Glennaia »

Min fråga är när folk lägger till kablar och dyl till motorrm osv. i dera bygen vad är det för Mtrl som de använder?
Själv har jag använt blytråd, en tycker den är svår att jobba. Skulle bli Hin Håligt glad att få höra om andra Mtrl om är lättare att jobba med.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Dra kabel och dyl.

Inlägg av Stefan S »

Jag brukar använda tändkablar som jag köper av Virago Hobby. Finns i flera olika färger och dom är färdigmonterade i en fördelardosa.


Stefan
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Re: Dra kabel och dyl.

Inlägg av Glennaia »

Låter som en bra idé Stefan, sen tänkte jag på när folk drar kablar i cockpiar också till skala 1/48
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Dra kabel och dyl.

Inlägg av Robert A »

Koppartråd eller lödtenn fungerar ypperligt för använda som kabel. Finns i alla möjliga diametrar. Vad gäller tändkablar kan man köra med vanlig elkabel, finns i alla möjliga diametrar och färger och betydligt billigare än virago hobby. Är ända samma smörja så att säga :)
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Re: Dra kabel och dyl.

Inlägg av Glennaia »

Någon som har använt fiskelina och Hr erfarenhet om dt blir bra och är lättarbetat.

Tack för svar Robban, får testa lödtenn, koppartåd har jag testat innan men tycker den är svårarbetad.
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Dra kabel och dyl.

Inlägg av Pål Björkman »

Ett ännu bättre alternativ är att rulla tunna trådar av ex Milliput. De fäster och formas med en blöt pensel
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Dra kabel och dyl.

Inlägg av Erik_G »

Jag använder lödtenn i ett par tunna dimensioner plus ett par olika dimensioner av blytråd upphittat i en sportfiskebutik. Funkar riktigt bra tycker jag.
Skriv svar