STOPPA PRESSARNA!!!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: STOPPA PRESSARNA!!!

Inlägg av Tankman »

Det som jag tycker är väldigt sött är att HobbyBoss inte ens lyckas stava sitt eget företagsnamn rätt på skyltarna framför modellerna!
Skapar stort förtroende för deras noggrannhet, detaljgranskning och kvalitetskontroll.
Mats Stråhle
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: STOPPA PRESSARNA!!!

Inlägg av Janne Nilsson »

Tankman skrev:Det som jag tycker är väldigt sött är att HobbyBoss inte ens lyckas stava sitt eget företagsnamn rätt på skyltarna framför modellerna!
Skapar stort förtroende för deras noggrannhet, detaljgranskning och kvalitetskontroll.
Om dom bara släpper Toldin så är de förlåtna med råge.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: STOPPA PRESSARNA!!!

Inlägg av Erik Liljegren »

Jag tror att HB gjort mitthjulen i samma material som däcken för att det är enda sättet att någorlunda enkelt/billigt göra mönstret.

Intressant att de verkar släppa båda varianterna också, den box art som visats var en EBR FL-10 med det större tornet. Detta är en EBR FL-11 med det mindre tornet (mynningsbromsen ser lite märklig ut men det kan vara fotot). Båda användes av fransmännen i Algeriet. Den som vill kolla på lite bilder kan kolla t.ex. här: http://www.amicale-8-hussards.com/album_8.htm . Här finns färgbilder: http://www.amicale-8-hussards.com/album ... preder.htm

Erik L
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: STOPPA PRESSARNA!!!

Inlägg av Erik_G »

Toldi i 1/16? Hittills är de enda toldisarna jag känt till två gamla resinbyggsatser i 1/35, som inte går att få tag på längre, en resinbyggsats i 1/72 samt en resin-spelpjäs till spelet "flames of war"

Jag skulle tro att frulles utbud av toldiband i någon skala är rätt kasst - om det inte finns ett snarlikt band på någon annan, vanligare vagn.

Håller med om att vi skulle behöva en Pz4 till, måste ju uppväga detta släppet på något sätt. Kanske en i från Dragon?
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: STOPPA PRESSARNA!!!

Inlägg av Robin Nilsson »

Det finns ju en udda papier-panzer IV, en högerstyrd variant av Pz IV H avsedd för Operation Seelöwe (anpassad för engelsk vänstertrafik ....)
När Seelöwe las ner (efter att det allsmäktiga Luftwaffe gått på pumpen) så försökte upphovsmannen rädda sitt projekt genom att föreslå att vänster- och högerstyrda Pz IV skulle operera parvis på de öppna vidderna i Sovjet. De skulle framföras på så sätt att MG-skyttarna hamnade "utåt" och förarna inåt, den normalstyrda (d.v.s vänsterstyrda) skulle gå på högerflanken och den högerstyrda på vänsterflanken. Fördelen med detta skulle vara att MG-skyttarna då kunde bevaka framåt samt åt respektive ytterflank. Tveksamt om det blev något mer än "papier" av det hela men det hindrar ju inte att det kanske skulle kunna bli plast.
mvh / Robin

Edit: Glömde beteckningen: PzKpfw IV H (L) eller Sd.Kfz 161/2 (L),
Senast redigerad av Robin Nilsson den 02 feb 2012, 13:27, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: STOPPA PRESSARNA!!!

Inlägg av Robin Nilsson »

Det är det här bandet som nog inte finns i skala 1/16:
http://www.friulmodel.hu/en/atl-1601-toldi-nimrod-i121/
Till Turan finns det både 1/16 och 1/35. Om HB's band till
Toldin inte blir bra så kan nog Mr Frulle hjälpa till ...
tjo / Robin
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: STOPPA PRESSARNA!!!

Inlägg av Erik Liljegren »

Även om EBR:arna är givna för min del (är jag ensam medlem i F3aBaF3? Ja, Föreningen För Främjandet av Byggandet av Fula Franska Fordon?) så är Toldin kul också.

Vad krävs för att bygga en Strv m/40 av den? Vad jag kan se efter en snabb titt på foton är att tornfronten/beväpningen skiljer sig åt.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: STOPPA PRESSARNA!!!

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag gillar också Fula Franska Fordon, helst de som är så fula så att det liksom går varvet runt och kommer fram på andra sidan och egentligen är hur läckra som helst. Produktkatalogen hos Blitz borde vara försedd med varningsflagga (Varning för hjärtattack).
tjo / Robin
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: STOPPA PRESSARNA!!!

Inlägg av Erik_G »

Robin Nilsson skrev:Det är det här bandet som nog inte finns i skala 1/16:
http://www.friulmodel.hu/en/atl-1601-toldi-nimrod-i121/
Till Turan finns det både 1/16 och 1/35. Om HB's band till
Toldin inte blir bra så kan nog Mr Frulle hjälpa till ...
tjo / Robin
Andra gången jag nästan fick hjärtattack idag med andra ord.. men vem har gjort en Toldi i 1/16?!

/E
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: STOPPA PRESSARNA!!!

Inlägg av Emil_Juhl »

Erik_G skrev:Toldi i 1/16? Hittills är de enda toldisarna jag känt till två gamla resinbyggsatser i 1/35, som inte går att få tag på längre, en resinbyggsats i 1/72 samt en resin-spelpjäs till spelet "flames of war"

Jag skulle tro att frulles utbud av toldiband i någon skala är rätt kasst - om det inte finns ett snarlikt band på någon annan, vanligare vagn.

Håller med om att vi skulle behöva en Pz4 till, måste ju uppväga detta släppet på något sätt. Kanske en i från Dragon?

Tror du verkligen att Dragon skulle ge sig på ett så udda projekt som en pz4?? Det tror inte jag!

Det var ganska länge sen jag fick syn på de där frulle-banden i 1:16. Märkligt att de valt att släppa dem.
Mvh
Emil Juhl
Skriv svar