Nordic Air Meet 2012

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lennart

Re: Nordic Air Meet 2012

Inlägg av Lennart »

Bild
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Nordic Air Meet 2012

Inlägg av Erik_G »

Förr såg man alltid Griparna med EN fälltank endast, men nu verkar det vara regel snarare än undantag att man har två!
Bombmaskinen är värst, med tre.
Jag antar att man inte kan ta fler, dvs att det bara är de inre vingbalkarna som är försedda med bränsleanslutning?

/E
Lennart

Re: Nordic Air Meet 2012

Inlägg av Lennart »

Jag reflekterade över det 2009 när övningen Loyal Arrow var, och efter det har jag nästan aldrig sett någon med endast en tank. Fanns det inte något från början också som kallades fälltank stor,och fälltank liten?Lennart
Lennart

Re: Nordic Air Meet 2012

Inlägg av Lennart »

Underbar bild från VIdselbasen, klicka på Tornado planet en bit ner/Lennart
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuell ... you-train/
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Nordic Air Meet 2012

Inlägg av Niklas »

Fälltank stor och fälltank liten fanns nog bara vid utprovningen, har jag för mig. På de tidiga kärrorna vill jag minnas att det var framdraget bränsleanslutning även till balk 2, men att den aldrig använts. Kan vara så att det var påtänkt att göras, men aldrig blev av också, där är jag lite osäker. Våran guru på 39, Emil, vet nog bättre. Det är ett tag sen jag jobbade med kärran, så jag minns inte riktigt.

Däremot är det så nu som Erik säger, det är bara inre vingbalkarna (balk 3) samt centrumbalken (balk 5) som kan ta fälltankar.

Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Nordic Air Meet 2012

Inlägg av Erik_G »

Gillar du Tornado, Lennart?

RIAT 2012
Bild

Bild

Bild

Bild

RIAT 2011
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Lennart

Re: Nordic Air Meet 2012

Inlägg av Lennart »

Oh, Mamma Mia,jag får ståpäls.Vilka underbara bilder Erik. F-15 ,Tornado och F-16 är mina absoluta favoriter. Jättetack Erik :D Lennart
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Nordic Air Meet 2012

Inlägg av Emil Lindberg »

Niklas skrev:Fälltank stor och fälltank liten fanns nog bara vid utprovningen, har jag för mig. På de tidiga kärrorna vill jag minnas att det var framdraget bränsleanslutning även till balk 2, men att den aldrig använts. Kan vara så att det var påtänkt att göras, men aldrig blev av också, där är jag lite osäker. Våran guru på 39, Emil, vet nog bättre. Det är ett tag sen jag jobbade med kärran, så jag minns inte riktigt.

Däremot är det så nu som Erik säger, det är bara inre vingbalkarna (balk 3) samt centrumbalken (balk 5) som kan ta fälltankar.
Av vad jag har fått fram (klurat på detta med Fälltank Liten ett tag) köpte FMV aldrig konceptet med Fälltank Liten, FTL. Dock var tidiga JAS 39A (vet ej var skarven gick) försedda med bränsle- och luftanslutningar för FTL i balk 2. FTL nyttjades, vad jag vet, endast på SAAB:s provflygplan.
FTL var ju f.d fälltankar till fpl 35. Den större modellen fälltankar som nyttjades på de danska 35:orna köptes av FMV, blev Fälltank Stor, FTS och används än idag på JAS 39A/B/C/D.

Det är korrekt att FTS endast kan hängas i balk 3V, 3H och 5. På JAS 39E/F tillkommer två nya balkar under kroppen, balk 5V och 5H, och jag har för mig att båda ska kunna ta fälltankar. Maximalt kan denna version alltså bära fyra fälltankar.

Vid daglig, vanlig flygtjänst är det vanligt med endast en FTS per flygplan. Men 2-3 förekommer också, beroende på övning, avstånd, övrig last, m.m.

/Emil
Lennart

Re: Nordic Air Meet 2012

Inlägg av Lennart »

Tack för infon Emil/ MVH Lennart
Skriv svar