Färgspruta

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Färgspruta

Inlägg av Öken-Erik »

Hej!

Sitter o sprutar i värmen! :-)

Min färgspruta packade ihop o sa adjö (efter nästan 20 års hårt arbete) för ett tag sedan vilket gjorde att jag plockade fram min gamla Badger single actionspruta och vet ni vad, den fungerar utmärkt!
Man kommer faktiskt Hin Håligt långt med en sådan enkel spruta även om det ibland känns som att måla fönster med roller! .-)
Men efter lite test o så så tycker jag faktiskt det är förvånande vad man kan åstadkomma med en dylik enkel spruta, inget finlir men iaf!

Öken-Erik (som maskar för fullt!)

CU@C4
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Färgspruta

Inlägg av Erik_G »

Om du gillar det spartanska kanske du vill ha min gamla Humbrol-spruta istället.. fast jag har ingen aning om var den är. Undrar om jag inte redan givit bort eller slängt den..

Vad hände med din gamla spruta som gjorde den irreparabel då?

/E
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Färgspruta

Inlägg av Öken-Erik »

Har faktiskt en sådan i sin svarta plastlåda (med röd velour på insidan).
Trodde den skulle revolutionera mitt bygganmde (var väl tio år då), det gjorde den INTE.
Hade väl dels med sprutan (samt behovet av att köpa svindyra gasflaskor) att göra men förmodligen också med en tioårings brist på intresse för rengöring av verktyg o så...
Så tack, men nej tack!
Skall fö skaffa en ny spruta men i väntan på den så funkar som sagt min gamla Badger över förfäntan.

Öken-Erik
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Färgspruta

Inlägg av magnusf »

Badgers 150 och single-action-kompisen 200 är riktigt bra sprutor, 150 var för övrigt drömsprutan när jag började på 80-talet (ja, jag är ung, åtminstone jämfört med dig Erik :-) ). Den stora skillnaden mot en "modern" spruta ligger inte i målningsresultatet utan i rengöringen. Måla gör den minst lika bra som sprutor som är flera decennier nyare!

Hälsningar

Magnus
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Färgspruta

Inlägg av Öken-Erik »

Det är en gammal 350 jag använder.
Köpte den på åttiotalet i Singapore!

Öken-Erik
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Färgspruta

Inlägg av denstore »

Egentligen har det ju inte hänt mycket i airbrushutvecklingen under de senaste 30 åren. Visst, lite saker har förfinats, men det är oftast detaljförändringar, och där de ergonomiska förbättringarna har tillkommit, så har ofta kvalitén minskat.
Men det som egentligen är den stora skillnaden är priset. Många airbrushar kostar idag precis lika mycket som de gjorde på 80-talet. Men då var pengarna värda en hel del mer.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Färgspruta

Inlägg av Öken-Erik »

Precis, minns att min spruta inte var helt billig ens i Singapore...
Faktiskt en rejäl investering.

Öken-Erik
Skriv svar