K-pist m45b

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

K-pist m45b

Inlägg av Öken-Erik »

Jag söker information om ammunitionsfickorna til K-pist m45 (förmodliegn användes dessa fickor även till andra K-pistar).
Jag söker info, helst foton om dessa fickor som jag tror var i läder och som sedan ersattes med Strids-selens framfickor.
Även info om tornistrar samt användningen av regnskyddet som "poncho/kammojacka" är av intresse.

Öken-Erik
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: K-pist m45b

Inlägg av Öken-Erik »

Hittade själv och vill dela med mej:

http://www.rodastjarnan.com/stridsutrus ... m/45-10180

Tar dock gärna emot mer tips o material.

Öken-Erik :-)
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: K-pist m45b

Inlägg av Sten Ekedahl »

Jodå, den har man burit åtskilliga gånger! Men den korrekta benämningen var magasinsväska.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Fredrik_B
Inlägg: 95
Blev medlem: 15 jul 2012, 09:53
Ort: Sollentuna

Re: K-pist m45b

Inlägg av Fredrik_B »

Här brukar jag hitta det mesta på bild

http://www.digitaltmuseum.se/search?que ... rutepistol

/Fredrik B
Senast redigerad av Fredrik_B den 18 aug 2012, 22:20, redigerad totalt 1 gånger.
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: K-pist m45b

Inlägg av Janne Nilsson »

En mycket bra källa till information om än lite lustiga söktermer ibland.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: K-pist m45b

Inlägg av Öken-Erik »

Tack för länken.
Har använt den tidigare faktiskt men hittade inget denna gången fråga mej inte varför...).

Öken-Erik
Fredrik_B
Inlägg: 95
Blev medlem: 15 jul 2012, 09:53
Ort: Sollentuna

Re: K-pist m45b

Inlägg av Fredrik_B »

De håller väl fortfarande på och fotar. :-)
Jag var och pratade med armémuseum om foton för några år sedan, då höll de på som bäst med att fota sina samlingar. Kommer inte ihåg hur många saker de sade att det var men det var några stycken.
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Kjell.S
Inlägg: 122
Blev medlem: 26 jan 2012, 10:05
Ort: SPHF
Kontakt:

Re: K-pist m45b

Inlägg av Kjell.S »

Väskan bars av personal som inte använde någon form av sele, d.v.s. stridsvagnsbesättning, flygvapnet m.fl. Om jag minns rätt så ska remmen träs över huvudet så väskan hänger på vänster sida.
Thord Wedman
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:15
Ort: Mullsjö

Re: K-pist m45b

Inlägg av Thord Wedman »

Även hv-personal hade den väskan.
Angående bärande så skulle den hänga på höger sida, man utförde handgreppen vid laddning med höger hand.
På vänster sida bar man skyddsmaskväskan.

/Thord.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: K-pist m45b

Inlägg av Sten Ekedahl »

Thord Wedman skrev:Även hv-personal hade den väskan.
Angående bärande så skulle den hänga på höger sida, man utförde handgreppen vid laddning med höger hand.
På vänster sida bar man skyddsmaskväskan.

/Thord.
Och för att hålla båda eländena på plats hade vi en livrem (koppel minus axelrem) runt midjan (hade en sådan på den tiden :( ). Livremmen över den främre delen av magväskans axelrem, och slejfen på skyddsmaskväskans baksida fäst runt livremmen. Allt j*vligt bökigt, obekvämt och opraktiskt. :evil:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Skriv svar