Pantherhjulsfråga:

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Bengt Johansson
Inlägg: 169
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:49

Pantherhjulsfråga:

Inlägg av Bengt Johansson »

Funderar över Panzer Arts -RE35-113 “Strengthen” Road wheels for Panther D. Ser att de har utökat antal bult i yttre radien av fälgen men är det mer som skiljer? Tex. är det olika nav på en uppgraderad D-fälg mot senare A och G? Är det så att det inte är helt rätt att sätta en A-fälg som erättning för ett tidig D-hjul för att få denna uppgradering?


Bild

Uploaded with ImageShack.us


Ursäkta snurrigheten men jag hoppas någon förstår frågan :roll: :geek:

http://www.perthmilitarymodelling.com/n ... erart.html

Mvh/Bengt Johansson :)
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Pantherhjulsfråga:

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag ska kolla i kloka boken hemma. Om det nu skulle vara så att man utökat godstjockleken i 1:1 hjulen så tror jag följande:
1. Plastmodell 1:35 hjulen har för tjockt gods i alla fall så det kvittar
2. Misstänker att resinhjulen baserats på plasthjulen och även om de inte gjort på det viset så tror jag godset är för tjockt i alla fall. Däremot kanske resinhjulen har prägling på "gummit" som kanske saknas i plasthjulen och lite annan detaljering.

Ingen åsikt/troende om naven, ska kolla kloka boken ...
/ Robin
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pantherhjulsfråga:

Inlägg av Björn B »

Sitter och tittar på en bild av en Panther A med både 16 och 24 bultars hjul och jag ser ingen skillnad på naven. Dom tidiga hjulen med 16 bultar höll inte så man förstärkte med nitar mellan bultarna. Den permanenta lösningen blev sen 24 bultar.
Det "roliga" är att Revell hade svårt för att bestämma sig om man skulle göra 16 eller 24 bultarshjul på sin 1/72 Panther D. Det blev 20!!!!! Kul att fixa dom i den skalan.
Senast redigerad av Björn B den 01 feb 2012, 11:39, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Pantherhjulsfråga:

Inlägg av Robin Nilsson »

Revells 20-bultars hjul: Lösningen heter 'vädring', ös på med "guck" så att bultarna döljs :-)
/ Robin
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pantherhjulsfråga:

Inlägg av Björn B »

Jag hade en annan lösning. Jag klagade hos Revell så jag fick 24 bultarshjul från deras Panther G.
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Pantherhjulsfråga:

Inlägg av denstore »

Ska det inte vara olika storlek på bultarna i 32-bultsvarianten? Jag vet inte varifrån jag fått det, men det är något som säger så i bakhuvudet....:)
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pantherhjulsfråga:

Inlägg av Björn B »

32 bultsvarianten är egentligen en 16 bults med 16 nitar och jag har för mig att nitarna är mindre än bultarna.
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Pantherhjulsfråga:

Inlägg av denstore »

Björn B skrev:32 bultsvarianten är egentligen en 16 bults med 16 nitar och jag har för mig att nitarna är mindre än bultarna.
Precis. De nitade väl på fabrik, och förstärkte i fält med bultar. Har för mig att modelkastens hjul hade något åt det hållet. Eller så var det så att man skulle fixa till varannan, och då dog projektet för mig....;)
mirkobayerl
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05

Re: Pantherhjulsfråga:

Inlägg av mirkobayerl »

Hej Bengt
Det fanns ju så ofantligt många versioner av delar på Panthern. D hade ursprungligen 16 , men det visade sig att det var för klent enligt många rapporter så man provade 32 , och här finns både med 16 dome headed bolts och 16 Hexagonala bultar och med bara hexagonala bultar ( 32). Till A och G använde man 24 bultars. Det finns bilder på mixningar. Men det var aldrig att rekommendera 16 bultars på första och sista hjulparet.Det fanns inget annat som skilde dem åt - hjulen var standard !!
MVH
Mirko
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Pantherhjulsfråga:

Inlägg av Öken-Erik »

Dog projektet för dej??? :o
Det måste ha varit första gången. :lol:

Öken-Erik (som försöker vara duktig med smajlisarna)
Skriv svar