En fråga till er Airbrush Veteraner.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: En fråga till er Airbrush Veteraner.

Inlägg av denstore »

Självklart är det så att det inte är någon nackdel att se till att ens airbrush är ren. Men frågan är om man inte sliter mer på airbrushen genom att plocka isär den hela tiden. Egentligen är nog idealet att hitta ett system för att rengöra så effektivt som möjligt utan att ta isär airbrushen varje gång. Efter att ha provat lite olika varianter, så har jag kommit fram till att kombinationer med backflush ofta är tillräckligt, i alla fall för airbrushar av HP-typ, alltså Olympos, Iwata, Grex m.m.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: En fråga till er Airbrush Veteraner.

Inlägg av Janne.S »

JAg drar oftast bara igenom sprutan med lösningsmedel...grovrengöring göra jag kanske bara 2-3 gånger om året.

Nunär jag kör akryl så får jag plocka av munstycket emellanåt och göra ren nålspetsen med en tops, trots användandet av retarder så byggs det upp avlagringar på nålen tämligen kvickt.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: En fråga till er Airbrush Veteraner.

Inlägg av Per K »

Vad menas med backflush?
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: En fråga till er Airbrush Veteraner.

Inlägg av denstore »

Backflush är att du håller för framför munstycket, så att luft tvingas genom färgkanalen till reservoaren. Fungerar på de flesta airbrushar, men är framförallt effektivt på de med kort färgkanal.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: En fråga till er Airbrush Veteraner.

Inlägg av Erik_G »

Jag är slarvig som tusan, rengör oftast sprutan hyfsat ordentligt efter varje pass, men ibland så sitter nålhelvetet fast ändå nästa gång jag ska använda den. Ibland så måste jag skyndsamt lämna hobbyhörnan av någon anledning och glömmer bort sprutan varpå jag får ett riktigt skitjobb när jag kommer tillbaka.
Jag rengör med vatten, tamiya-akrylthinner eller cellulosaförtunning, beroende på färgtyp och skitighetsgrad. Cellulosaförtunningen löser ju allt.

Men min H & S Evolution har tjänat mig troget, och fortsätter tjäna mig troget trots allt. Så jag antar att kvalitet lönar sig i längden.

Men däremot vill jag varna för att tappa sprutan i golvet om man plockat bort nålskyddet längst ut. Har två krokiga nålar jag måste ersätta vid tillfälle.

/E
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: En fråga till er Airbrush Veteraner.

Inlägg av Plasticbattle »

Same here ... flush between colours, and clean properly after every painting session. I also have an Evolution, and it takes hardly any time to dissmantle and assemble again, so its worth doing and keeping it in good shape. It would annoy me too much to sit down and paint and find it clogged or jammed with dried paint. :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: En fråga till er Airbrush Veteraner.

Inlägg av Björn Fransson »

Fenix skrev:Tamiya färg inget lösningsmedel alls och det funkade med första sprutningen iaf dock blev ytan skrovlig på vissa ställen av modellen, vet inte om det har att göra med att jag körde tamiya utan lösningsmedel. Men det kanske någon här kan svara på.
Skrovligheten beror mycket riktigt på att du körde utan förtunning, gjorde själv samma misstag första gången jag testade airbrush. Färgen blir för tjock och skrovligheten är små färgklumpar. Dessutom riskerar färgen att torka alltför snabbt, vilket också riskerar att göra ytan skrovlig. Förtunning är ett måste när man airbrushar (bortsett från vissa färger som är färdigblandade, t ex Vallejo Air). Vilken förtunning man använder är hen hel vetenskap, själv kör jag med vanligt vatten, vilket väl får vissa att undra hur jag är funtad :), men det funkar bra med både Tamiya och Gunze.

Konsistensen ska vara ungefär som mjölk. Dvs betydligt tunnare än man kan tro. Säkert vet någon här vilken fördelning man ska ha mellan färg-förtunning, men till slut lär man sig det och kan köra på känn.
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: En fråga till er Airbrush Veteraner.

Inlägg av Per K »

Jag brukar inte köra nålen ända fram efter rengöring, utan antingen låta den ligga bredvid eller ha spetsen en bit in i spruta för att slippa få nålen fasttorkad i munstycket (efter att ha fått det en gång och fått vara frustrerat försiktigt i många minuter för att få ut nålen utan att skada något, det var ju inte det jag ville göra, jag ville ju måla).
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: En fråga till er Airbrush Veteraner.

Inlägg av denstore »

Ett tips är att vaxa nålen, (eller som jag gör, hela airbrushen) med siliconfritt bilvax efter rengöring. Minimerar risken att saker fastnar, och intorkad färg släpper mycket lättare.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: En fråga till er Airbrush Veteraner.

Inlägg av Janne Nilsson »

Alla brukar skaka på huvudet när jag berättar men jag lägger på en tunn tunn hinna av symaskinsolja på nålen och tycker att det funkar bra.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar