Akryl vs Lackfärger

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Akryl vs Lackfärger

Inlägg av Fenix »

Jag funderar på att successivt gå över helt till akrylfärger istället för Humbrols lackfärg även för detaljmålning (pensel) är det en bra eller en dålig ide?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Akryl vs Lackfärger

Inlägg av Björn Fransson »

Detaljmålning funkar bra med akryl, dock inte alltför stora detaljer. En större cockpitbalja i 1/72 kan t ex vara för stor att penselmåla snyggt, medan t ex stol och instrumentpanel funkar bra.

Men fördelarna - inte minst den betydligt kortare torktiden - överväger kraftigt till akrylens fördel, och själv kör jag enbart med just akryl.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Akryl vs Lackfärger

Inlägg av Janne Nilsson »

Det funkar alldeles utmärkt med Akryl. Definitivt Vallejo och Andrea.

Däremot tar det ett tag att vänja sig vid den. Jag gjorde 4-5 försök för att sedan lägga av innan jag började trivas med den.

Fördelar för mig var att det var behändigare droppflaskor, slapp lack-nafta doft och en bra kulör-range.

I dagsläget använder jag Humbrol fortfarande till tex filter och skuggning.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Akryl vs Lackfärger

Inlägg av Björn Fransson »

Ska säga att mitt svar gällde Gunze och Tamiya. Gunze är värst att penselmåla (men grymt bra för airbrush), Tamiya något bättre. Men jag har också hört det som Janne beskriver, att Vallejo ska funka utmärkt även för penselmålning. Ska nog prova dem lite mer!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Akryl vs Lackfärger

Inlägg av Björn Fransson »

Helt rätt! Har ju t o m köpt det en gång, men glömmer alltid att använda det! Tack för tipset!
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: Akryl vs Lackfärger

Inlägg av Per K »

Jag slår ett slag för Lifecolor *dunk*. Mycket trevlig färg att både penselmåla och sprutmåla med, massor av kulörer och färgset och grejor.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Akryl vs Lackfärger

Inlägg av Henrik R »

Jag detaljmålar med Tamiyas akryl nu för tiden och har mer eller mindre gått helt över till akryl. Då Gunze och Tamiyas, dom kompletterar varandra riktigt bra.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Akryl vs Lackfärger

Inlägg av Janne.S »

Jag gjorde så förra året att jag i ett svep gick över helt till Life Color från att ha använt humbrol hela livet.
Jag har inte ångrat mig, alla kulörer är matchade, 160 färger funkar grymt bra till pensel så väl som airbrush och de är helt matnifika att torrborsta med.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Akryl vs Lackfärger

Inlägg av Emil_Juhl »

Måste hålla med Janne S här.
Jag har också gått över till Lifecolor och de är helt underbara att jobba med.
Spär man med deras egen förtunning så spruter de lika bra som Tamiya och för penselmålning är de bättre än Vallejo. En grymt bra färg helt enkelt.
Mvh
Emil Juhl
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Akryl vs Lackfärger

Inlägg av Andreas Grewin »

Själv använder jag färgkritor. Går att köpa överallt och finns många färger att välja på. Sen att de går att använda direkt ur kartongen utan lösningsmedel och såndär färgsprutare är också bekvämt.

;)

Lifecolor har jag hört mycket bra om, vill också testa att airbrusha sånna. Vart köper du dina Emil? Finns de på någon hobbyaffär i Sverige?
Skriv svar