Lancasterfråga

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Lancasterfråga

Inlägg av Björn Fransson »

Inhandlade nyligen Top Guns konverteringsset för Tp 80 Lancaster. Detta visar sig vara anpassat för Matchbox Lancaster, vilket kanske inte känns som det hetaste alternativet för mig. Här finns ju åtminstone ett par bättre alternativ och tusan vet om inte t o m den gamla Airfixen är bättre.

Nåväl: Är det någon som har koll på Matchbox Lancaster? Är den korrekt i måtten, dvs kan man i lugn och ro välja Revells eller Hasegawas kärror - eller är det så illa att den är så pass felmätt att det trots allt krävs en gammal Matchbox? (Huvva!)

Har för mig att jag läste en byggartikel i Allt om Hobby för några år sedan. Någon som minns den och i så fall vilken modell som användes? Har för mig att det var Richard Areschough som byggde men är inte säker.
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lancasterfråga

Inlägg av Björn B »

Det stämmer. Areschoug byggde den med Top Guns sats på Revells Lancaster men han säger inget om hur delarna passade. Det var i nr 6, 2008
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Lancasterfråga

Inlägg av Björn Fransson »

Nåja, han fick ju ihop den i alla fall. Så det verkar ju som att det går att göra så! Revells nya (hur omdiskuterad den än verkar vara bland Lancasterkännare) är ju i alla fall ett lyft mot Matchbox. Tack!
Skriv svar