Riktiga leksaksbutiker

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Riktiga leksaksbutiker

Inlägg av Viktor »

Hur ser det ut i vårt land numera? Finns det fortfarande några "riktiga" leksaksaffärer kvar, alltså sådana som har allt från plastleksaker till sandlådan, dockor, bilar, lego till plastbyggsatser, radiostyrt, modelljärnväg och byggmaterial?
Jag vet numera om en, då vi gjorde en liten semestertripp med familjen till Österlen och hamnade i Tomelilla. Förutom världens minsta filmmuseum, Hasse & Tage museet på 15 kvadratmeter (för övrigt mycket sevärt), så finns där Alfs leksaker. Där hittar man förutom en välsorterad leksaksaffär också plastmodeller på många hyllor, färg (både Humbrol och Vallejo), balsa, plasticard, verktyg, samlarbilar (1/43, ca 1500 stycken, samt flera hyllor med 1/18), Games Workshop, Märklin, en hel del radiostyrt. Jag var bara tvungen att köpa något för affären var så fin så det blev Trumpeters Stridsvagn S.
Det är nästan värt att åka dit från Göteborg bara för att få uppleva känslan från när man var barn. ;)
Har ni andra guldkorn liknande denna i några andra landsändar?

Med vänlig hälsning, Viktor
Limma lugnt!
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Riktiga leksaksbutiker

Inlägg av Öken-Erik »

Alfs leksaker i Tomelilla är faktiskt en riktig pärla, dom har även kvar gamla hederliga Humbrol "Authenticolour" i lådor i en hurts om man frågar snällt... :-)

Öken-Erik
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Riktiga leksaksbutiker

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Jag gillar Inges Lek och Hobby i Klippan.
Sortimentet vad gäller plastmodeller är litet men dock av ganska bra kaliber för en flygbyggare. Priserna är inte så tokiga heller.
Academy, Airfix och en del Tamiya finns.
Stället drivs av en gammal dam som inte är rädd för att beställa hem saker man vill ha. Jag köpte min Airfix (nya) Swordfish där.

Inges är den enda butik som jag vet som fortfarande skyltar upp ett helt skyltfönster med plastmodeller inför julen! Bara det borde premieras!!!

Andreas
mackan76

Re: Riktiga leksaksbutiker

Inlägg av mackan76 »

AndreasSamuelsson skrev:Jag gillar Inges Lek och Hobby i Klippan.
Sortimentet vad gäller plastmodeller är litet men dock av ganska bra kaliber för en flygbyggare. Priserna är inte så tokiga heller.
Academy, Airfix och en del Tamiya finns.
Stället drivs av en gammal dam som inte är rädd för att beställa hem saker man vill ha. Jag köpte min Airfix (nya) Swordfish där.

Inges är den enda butik som jag vet som fortfarande skyltar upp ett helt skyltfönster med plastmodeller inför julen! Bara det borde premieras!!!

Andreas
Det måste har varit samma butik som jag köpte två ESCI JA-37 Viggen i slutet på åttiotalet. En liten butik som en liten kaffebutik. Vi körde 10 mil dit för att köpa byggsatserna, present till min egen födelsedag. :D Mmmm....goda minnen från 12-års tiden... :)
Skriv svar