Funderingar kring skalor?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Funderingar kring skalor?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Första dagen på jobbet och det är inte så mycket att göra så lite funderingar kring olika bygg projekt sker tillsammans med en kopp hett kaffe.

Hur avgör man skala riktigheten på en äldre modell samt skalan på en ritning?

1. Jag har inget orginal att gå ut och mäta på, inte heller någon bra måttsatt ritning på orginalet att jämföra med, hur bestämmer man skalan då? Det kan ju vara vilken skala som helst (nästan). Det är ju ibland lite osäkert om modellen är i 1/32, 1/25 eller 1/24. Jag vill kunna faställa i vilken skala modellen är i, om det går

2. Jag har en halvbra ritning på ett objekt men den är inte måttsatt eller någon skala utsatt, hur får jag den ritningen till den skalan som jag vill använda inför mitt projekt. Problemet är ju samma som i min första problem fundering, jag har inget orginal att tillgå. Ritningen är på en .GIF bild.

Modellen och ritningen är på samma förbild, en Volvo lastbil N12
Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Lennart

Re: Funderingar kring skalor?

Inlägg av Lennart »

När det gäller fordon Niklas brukar det bästa vara att ta reda på fordonets däck storlek.Och så utgå från det .Alltså vet du vilken höjd bredd däcket har skala 1/1,kan du sedan gå vidare och få fram skalan.Dela då det måttet med den skala du avser att bygga i,eller med måttet på det eventuella däck du har. MVH/ Lennart
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Funderingar kring skalor?

Inlägg av AndersR »

Om ritningen du har tillgång till visar en frontvy föreslår jag att du använder spårvidden fram då denna dels är störra än hjuldiametern, dels är lättare att ta reda på än diametern på använda hjul/däck vilket ger en exaktare beräkningen.
Har dessutom för mig att Revell gav ut en modell i 1/24 av denna någon gång på 80-talet, skall se om jag hittar min i stachen och om den har något användbart i ritningsväg.
Har också under sökningar på nätet snubblat över måttritningar på Volvolastbilar avsedda för påbyggare. Tror det var på en Volvosida men kommer ej ihåg exakt. Om inte just N12 finns med så finns det säkert ritning på dagens motsvarighet som förmodligen delar nyckelmått som spårvidd med N12an.


/Anders
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Funderingar kring skalor?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag tackar för tipsen. Jag undrar om jag kan hitta någon volvo N 12 i skala 1/1 och mäta på eller så får det bli ögonmåttsmetoden.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Funderingar kring skalor?

Inlägg av AndersR »

Efter att ha bläddrat runt lite bland databladen för de olika modellerna på den här sidan http://www.volvotrucks.com/trucks/swede ... rucks.aspx har två mått utkristalliserat sig oavsett modell. Hyttbredd 2495 mm och axelavstånd i bogin 1370 mm vilket bör vara en bra start för vidare matematiska övningar. Var för övrigt förmodligen den sidan jag menade i mitt förra inlägg. Återkommer om jag får fram min Revellmodell.

/Anders
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Funderingar kring skalor?

Inlägg av Johan i Hok »

Hej Nicklas!
Jag har ju instruktionsboken för Dragbil 8521/ Volvo N 1233-6x4. Hör av dig om du vill ha en kopia av måttskissen!
Några nyckelmått är annars:
Totallängd:7600mm
största bredd(inkl backspeglar):3400mm
Spårvidd fram: 1950mm
Spårvidd bak: 1820mm
Axelavstånd framaxel-främre bakaxel:4200mm
Axelavstånd bakaxlar: 1370

Johan i Hok
Skriv svar