blandade frågor om flyg

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

blandade frågor om flyg

Inlägg av Fenix »

1, Hade alla SF 37:or kamerasiktet på sidan av cockpiten? Eller var det bara de som uppdaterades till AJSF?

2, Hellers ritning säger att Lansen ska ha grå inredning stämmer det, eller var den "saabgrön" som alla andra Saabplan?

3, De metallrena Lansarna på F 17 hade alla F 17 skölden "under huven"? För jag har sett bilder både med och utan skölden på F 17 Lansar.

4, Har jag drömt att någon höll på att göra konverteringssats till Sk 35 i 1/72? Ifall det är så att jag inte drömt det hur långt har man kommit i arbetet?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: blandade frågor om flyg

Inlägg av Björn Fransson »

Här kommer några svar:

2: Nej, Heller är ute och seglar. Inredningen är grön, dock en något mer blågrön variant än t ex Draken. Dock inte fullt så blåtonad som i Maestros fotoets.

4: Maestro var på gång, men det verkar ha avstannat. Top Gun hade en som är ur produktion, men nyligen har de satt igång igen, så det är nog rätt troligt att den dyker upp på nytt.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: blandade frågor om flyg

Inlägg av Erik_G »

1. Ja, kamerasiktet fanns med från början.

2. Instrumentkonsolerna är gröna, resten av cockpit är olika nyanser av grönt och olika nyanser av ren metall
Bild
Notera de olika nyanserna va grönt sidokonsolerna kontra instrumentbrädan rakt fram. Färgmatchning var inte det viktigaste när SAAB skruvade ihop dessa kärror. Hade min farfar, som var överkontrollant på SAAB en gång i tiden, levat hade han fått höra detta.
Se gärna min fotoartikel om Lansen här http://www.plasticwarfare.se/2012/01/sa ... alkaround/ för fler bilder på Lansens cockpit.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: blandade frågor om flyg

Inlägg av Fenix »

Då har jag fått svar på alla frågor utom nr 3

3, Hade alla metallrena lansar på F 17 skölden under cockpit?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: blandade frågor om flyg

Inlägg av Emil Lindberg »

Fenix skrev:4, Har jag drömt att någon höll på att göra konverteringssats till Sk 35 i 1/72? Ifall det är så att jag inte drömt det hur långt har man kommit i arbetet?
Du kanske tänker på denna? I skal 1/48
http://www.maestromodels.com/resin-set/ ... rsion.html
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: blandade frågor om flyg

Inlägg av Fenix »

Emil Lindberg skrev:
Fenix skrev:4, Har jag drömt att någon höll på att göra konverteringssats till Sk 35 i 1/72? Ifall det är så att jag inte drömt det hur långt har man kommit i arbetet?
Du kanske tänker på denna? I skal 1/48
http://www.maestromodels.com/resin-set/ ... rsion.html
Nej den jag tänker på skulle passa Hasegawas Draken sats i 1/72.

Om det inte är som jag skrev i frågan att jag drömt det. Jag är nästan säker på att jag läste om det på gamla forumet.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: blandade frågor om flyg

Inlägg av Niklas »

Det har ju funnits en från svensk/polska firman Top Gun. Vet inte hur korrekt den är dock. Den firman har ju alldeles i dagarna börjat återutge sina gamla satser, så det är mycket möjligt att konverteringssatsen återkommer.

Men, som sagt, korrektheten får någon annan uttala sig om.

Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: blandade frågor om flyg

Inlägg av Björn Fransson »

Som sagt (se mitt svar ovan), det var alltså en på gång i 1/72, mastrar var under produktion och bilder fanns mycket riktigt på gamla forumet. Men inget har hänt och jag gissar att det hänger ihop med att Top Gun dragit igång igen. Misstänker att SK 35:an är på gång på nytt.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: blandade frågor om flyg

Inlägg av Fenix »

Då får vi hålla tummarna för det. Såg att de återutgivit sin TP 80 konvertering.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: blandade frågor om flyg

Inlägg av Niklas »

Björn Fransson skrev:Som sagt (se mitt svar ovan), det var alltså en på gång i 1/72, mastrar var under produktion och bilder fanns mycket riktigt på gamla forumet. Men inget har hänt och jag gissar att det hänger ihop med att Top Gun dragit igång igen. Misstänker att SK 35:an är på gång på nytt.


När jag funderat lite mer på det vill jag också minnas att Rebell/Maestro hade nåt på gång. Var det inte Fredrik Astlid som hade ett finger med i spelet där också, Björn..? Nånstans långt bak i huvudet ringer en liten klocka...

Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar