Rinnande Tamiya grundfärg - hur tas den bort bäst?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
mange
Namn: mange

Rinnande Tamiya grundfärg - hur tas den bort bäst?

Inlägg av mange »

Jag har precis målat fyra objekt med Tamiyas Fine Primer (White), men det bildades en kant längst ner när färgen rann.

Förmodligen för att det var färg under, jag skakade inte tillräckligt och burken var kall.

Har ni något bra tips på hur man får bort Tamiya Primer? Jag vill inte skada plasten under!
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Rinnande Tamiya grundfärg - hur tas den bort bäst?

Inlägg av magnusf »

Försiktigt med fint slippapper, du kanske inte behöver slipa bort all färg utan endast det som blivit för tjockt.

Det är för sent nu men sätt burken i varmt vatten från vattenkranen i fem minuter nästa gång, det höjer trycket i burken och gör att färgen flyter ut bättre.

Jag tycker "Fine White" är ganska förlåtande, det är nästan som den krymper lite när den torkar men ibland har man otur om man lägger på för mycket.

Någon bra "kemisk" väg vet jag inte men du kan prova att gnugga med T-röd, den har den stora fördelen att den inte alls förstör plasten!

Hälsningar

Magnus
Mahatma G

Re: Rinnande Tamiya grundfärg - hur tas den bort bäst?

Inlägg av Mahatma G »

Natriumhydroxid (NaOH) funkar bra för att ta bort färg. Ju nyare målat desto lättare, men jag har utan problem tagit bort flera decennier gammal färg. Brukar kallas propplösare i handeln (kolla innehållsförteckningen) och säljs torrt i pillerform. Hygroskopiskt, så förvaras torrt. Mycket exoterm reaktion när man löser i vatten.

Man löser pillren i kallt vatten, men vätskan är starkt frätande och det blir rejält varmt så lös upp och låt svalna först. Använd skyddsglasögon och skyddshandskar, annars kan det bli rejäla skador. Stänk i ögonen är utomordentligt farligt!

Skölj med mycket vatten efteråt. Rätt använt och med försiktighet är det ett bra medel, slarvar man kan man bli svårt skadad.
/G
Skriv svar