Barlast i dragbil?
Barlast i dragbil?
Har nu varit till Armemuseum och kikat i instruktionsboken till Stridsvagntransportvagn 7811 (35t) dvs den amerikanska Rogers M9.
I den hittar jag följande: Då körning endast på väg och i lätt terräng kan förutses lastas dragbilen med fördel med 7-8 ton.
Vad använde man som barlast?
Det lustiga är att instruktionsboken för LTB957F uppger maxlast för 957F till 4800 kg och 9571F till 3400 kg + 10 man
I den hittar jag följande: Då körning endast på väg och i lätt terräng kan förutses lastas dragbilen med fördel med 7-8 ton.
Vad använde man som barlast?
Det lustiga är att instruktionsboken för LTB957F uppger maxlast för 957F till 4800 kg och 9571F till 3400 kg + 10 man
-
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Barlast i dragbil?
Jag skulle tänka mig att man använde sand" Björn? Sand och tackjärn har ju varit vanligt hos det flesta stora företag som kör/kört tunga eler extrema laster på trailers.
//Lennart
//Lennart
Sand verkar ju enkelt och bra.Ska jag lasta lössand på flaket eller i säckar/lådor?
-
Vad jag vet så lastade man sanden löst i ett flak på dragbilarna, och satte presenning över. Just dragbilar och sk. "puscher för tungtransporter hade ju korta men höga flak. Kan ju tänkas att militära fördon hade säckar, för det använde ju sandsäckar till andra ändamål också ? Men å andra sidan så har väl en del av dessa dragbilar 2 winchar mellan hytt och trailer. Och jag minns aldrig när vi åkte till Tåme skjutfält, med våra 103:or att jag såg någon barlast. Men det kan jag ha missat naturligtvis. Det modernare bilarna är ju tyngre än vad 110:an var. Och i det civila används ofta barlastvagnar .Erik Ahlström borde väl kunna detta, eller någon annan insatt pansar byggare ?
//Lennart

Funderingarna gäller just nu Scanias "Myrslok". Den hade ju flak och borde väl få plats med 7-8 ton sand. Slänger väl på en presenning så löser jag det problemet.
-
Aha ok, då förstår jag. Då blir det nog rätt med en sådan bil.För flera hade ju ett kort flak. Vet att jag någonstans sett en Myrslok med en annorlunda typ av trailer , som drog en Protoyp pjäs för Bofors, minns inte var bara ? Ser fram emot ditt bygge som sagt
//Lennart

Lite långt från ämnet kanske. När vi drog bandtraktorsläp efter N88 i slutet på 80-talet så hade vi lösgrus på flaket. Ej täckt med pressening.
Tack. Det blir nog lösgrus/sand i min bil. Ska bara bygga en först.
-
Vilken modell skall du ha som grund ? Eller bygger du den helt själv ? Har sett att det finns både Gaz, och Zil som skulle gå att konvertera. Möjligen någon amerikansk också?
//Lennart
//Lennart
Jag köpte Matchbox Tank transporter för att bygga om släpet men kanske en del av bilen kan användas. Hjulen har rätt storlek och hjulbasen ligger nära men jag har inte kollat upp spårvidden. Till största delen blir det att scratchbygga.
Senast redigerad av Björn B den 18 apr 2025, 15:14, redigerad totalt 1 gånger.