Färgfilter

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Färgfilter

Inlägg av Mikael Falk »

Hej byggkollegor!

Har frågor om färgfilter. Försökte mig på att lägga filter av utspädd grå färg med airbrushen, men jag tycker inte det lyckades.

Nu undrar jag;

Hur mycket ska man späda ut färgen? Själv satte jag en minimal färg droppe till en nästan fylld färgkopp med thinner på min Evo-spruta.

Hur många lager ska man spruta? Jag tror jag sprutade två eller tre lager.

Fler saker som jag inte tänkt på? :)

/Micke
"1/48, för oss skumögda."
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Färgfilter

Inlägg av Janne Nilsson »

Hej!

Vad är det för färgmärke du använder? Vad spär du den med?
Vad är det för baskulör du har filtret på och vad är det för effekt du vill uppnå?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Re: Färgfilter

Inlägg av Mikael Falk »

Jag använde Gunze som jag spädde med Tamyias thinner.

Jag tänkte få blekt effekt på en draken. Testade på undersidan.
"1/48, för oss skumögda."
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Färgfilter

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag har ingen erfarenhet av Gunze. När jag lägger på filter för att bleka så använder jag Humbrol eller Oljerfärg och lägger på tunt i flera lager med pensel tills jag är nöjd. Spär gör jag då med Lacknafta.

Vill du prompt lägga på med spruta så föreslår jag att du istället blandar i lite färg i matt klarlack och kör på den. Du får bättre konsistens för målningen och transparansen i färger gör att man bygger upp effekten sakta tills man är nöjd.

Beronde lite på på baskulören men Sand, Tan och Decktan mm är lämpliga nyanser att bleka med.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar