Skriva vita dekaler?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
kai
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Skriva vita dekaler?

Inlägg av kai »

Jag förmodar att alla ALPS-skrivare gått till elektronikåtervinningen vid det här laget, så vad är rekommendationen om man vill skriva ut dekaler med vita fält? (I 1:350, så jag tror inte riktigt på maskning-och-målning.)
Spad16
Namn: Neil Crawford

Re: Skriva vita dekaler?

Inlägg av Spad16 »

Jag skulle använda vit dekal film. Det finns en firma (tyvärr i USA) som heter Tango papa decals som säljer suveränt bra decalpapper, både klar och vit.
Kanske finns det något liknande i Europa. Det är säkert 20 år sedan jag handlade där, men hemsisan finns kvar https://www.tangopapadecals.com/paper.html
Hälsningar Neil
kai
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Inlägg av kai »

Aha. Vita dekalark verkar finnas i Europa också: https://www.super-hobby.se/products/Whi ... 80-mm.html
Tack!
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Max har vit dekalfilm. Använder den själv till egna dekaler och den är mycket bra.
//Lennart
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Har hört att det går att ta en kasserad bläckstråleskrivare och ersätta en av färgerna, man knäpper upp en tom patron, förslagsvis svart (tvättar ur den, sprit?) och häller i vit färg, allt som sedan skulle ha varit svart blir vitt. Har dock aldrig provat, och det går nog inte ta vilken färg som helst. Kanske kan prata med ett tryckeri?
Skriv svar