Bergfalke III..finns modell ??

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Johan W
Inlägg: 88
Blev medlem: 29 jan 2012, 19:25

Bergfalke III..finns modell ??

Inlägg av Johan W »

Som en produkt av en av 70-talets Flygvapen sponsade segelflyg-kullar så undrar jag :
Finns verkligen inte Bergfalke III i modell ??
Jag skolflög SE-THE under sommaren 1973 med Björn Lindhed som flyglärare och DET har satt minnen i skallen som man INTE glömmer.
Hoppas någon har info om denna slitvarg till segelskolkärra..
All the best / Johan W
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bergfalke III..finns modell ??

Inlägg av magnusf »

Jo, det finns åtminstone en vacuumform från Arne Andersson som jag sett för många år sedan. Något annat verkar inte finnas eller ha funnits, ett problem är dessutom att Bergfalken var ett vanligt flygplan nästan bara här i Sverige (i Tyskland var den snarlika ASK-13 mycket vanligare!). Men med lite tur så kanske det kan komma något i resin från Tjeckien så småningom?

Flög första EK bara två bokstäver från dig, SE-THG...

Hälsningar

Magnus
Fredrik Astlid
Inlägg: 48
Blev medlem: 27 jan 2012, 14:30

Re: Bergfalke III..finns modell ??

Inlägg av Fredrik Astlid »

Själv har jag många timmar i SE-TED också en Bergfalke III.
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Bergfalke III..finns modell ??

Inlägg av olindau »

Intressant
Flög Bergfalke III SE-TBY och Bergfalke II/55 SE-SXL och SE-SYN.
Det bör väl ha varit våren 67 som jag började. Kommer inte ihåg hur många timmar Bergfalke det blev men totalt skrapade jag ihop ca 130 timmar på K8b, Scheibe Sf-26, Ka 6Cr, SZD-22 Mucha Standard och SZD-30 Pirat. Tror till och med att jag flög en Libelle en gång, det var den enda plastkärran. Slutade med segelflygning 1973. Men kul hade vi !
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Johan W
Inlägg: 88
Blev medlem: 29 jan 2012, 19:25

Re: Bergfalke III..finns modell ??

Inlägg av Johan W »

Jepp. Gamla Bergfalken förtjänar en plats i plast (obs..fräck ordföljd !!)
Har oxå ett tio-tal timmar i en gammal II/55a. Tror det var SE-TAM..
Får väl sno ihop nåt för egen maskin..måsta bara hitta lite referens o planritning. Tips där tas tacksamt emot..
Gruss Gott Alle / Johan W
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bergfalke III..finns modell ??

Inlägg av magnusf »

En flyghandbok borde gå att skaka fram någonstans tycker jag, den ingick i kurslitteraturen till certet och där fanns det säkert en treplansskiss! Kompisen Henric täljde till en i slöjden och det lär ha varit från en sådan skiss.

Jag har nog en handbok liggande men kommer inte åt den förrän i påsk, det finns säkert någon annan här på forum som har en. Tunt häfte med mjuka pärmar, har för mig det var limegrönt!

Hälsningar

Magnus
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: Bergfalke III..finns modell ??

Inlägg av Viktor »

En sökning på nätet gav ganska många träffar på RC-modeller, lite sökande bland RC-siterna kanske kan ge något napp i form av ritningsunderlag (en Bergfalke i 1/4 är ju heller inte fel ;-) )
Limma lugnt!
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Bergfalke III..finns modell ??

Inlägg av olindau »

Jodå, efter en stund letande dök den gamla pärmen upp.
KSAK:s Segelflyghandbok innehåller treplansskiss på både Bergfalke III och II/55 samt allmänna mått.
Min handbok är en tjock pärm som man fick på byggledarkursen .
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Skriv svar