Simca

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Simca

Inlägg av Öken-Erik »

OK, Tamiya släpper en Simca 5, vilket är lysande.
Simcan är ju en licensbyggd Fiat Topolino så frågan är hur mycket som skiljer.
Någon som vet vad som behöver göras för att bygga om Simcan till en Topolino?

Öken-Erik

CU@C4

www.c4-open.se
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Simca

Inlägg av Stellan »

Inte ett skvatt vad jag förstår. Såg en dylik i DAK-målning i USA för några år sedan, med släp vill jag minnas.
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Simca

Inlägg av Stellan »

Märkligt att de släppte denna just nu, jag satt tidigare i kväll och funderade på olika modeller som Tamiya BORDE gjuta, exempelvis en NY Ford GPA, en NY DUKW istället för Italeris (att inte Tamiya har reboxat DUKWn är nästan lite underligt), Morris med Bofors 40, M 29, en SeeBee-väghyvel/Caterpillar å massa mer. Låt Dragon sköta Panzer IV:orna...
Stellan Schroeder Englund
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Simca

Inlägg av Öken-Erik »

Tamiya följer inga givna regler, ärligt talat förstår jag mej inte på dom alls.
Det dom i mina ögon borde släppa med tanke på vad dom släppt dom senaste åren samt vad dom har i 1/48 är följande:

Ford "staffcar"
Den japanska lilla stabsbilen (minns inte vad den heter)
Crusader
Char Somua

Någon Morris med Bofors kan jag iunte se, kommer nog snarare från Bronco eller möjligen från AFV-Club.
Weaseln tror jag snarare kommer från AFV-Club. Trodde först att den nya tillverkaren Mirror skulle göra den iom att dom gjort den i resin men dom hävdar att den inte lämpar sej för polysteren pga kompliserade gjutningar mm.

Ford GPA o DUKW skulle dom möjligen kunna komma med men jag tror mer på AFV-Club eller varför inte Hobby-Fan?

SeeBee-väghyvel/caterpillar... keep dreaming! :-) Fast, visst, hade du sagt det för fem år sedan så hade jag sagt att det var otänkbart men idag... kanske, men inte så sannolikt och knappast från Tamiya iaf, snarare från AFV-Club eller Bronco.

Dragon... förstår att du menar det kinesisk baserade dotterbolaget till Rheinmetal/Kruppstahl? Jo, låt dom hålla på, vem bryr sej...

Öken-Erik

CU@C4

www.c4-open.se
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Simca

Inlägg av Öken-Erik »

Föresten, vissa ändringar skall till iaf, såsom kofångarna.
Jag tänker också på hur det är med öppningar i motorhuven (gälar?) o så...

Öken-Erik

CU@C4

www.c4-open.se
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Simca

Inlägg av Stellan »

Jo, jag keepar on dreaming här jag, det kan du vara förvissad om. Jag hoppas på mer roliga saker från Tamiya för jag gillar verkligen dersa sätt att göra riktigt bra gjutningar med en fantastisk passform. Vissa saker är väl något förenklade men det uppväger verkligen den bygglust jag får av en modern Tamiya. Andra märken lyckas göra allt helt jätterätt men det kan bli så himla komplicerat ibland. Ser jag inte en BMW-cab i fjärran, för den sportige jaktflygaren med cigarren i mungipan och mössan på sned?

En ny Universal carrier?
En ny Quad?
En Scamell?

Mr T, weiky-pejky?
Stellan Schroeder Englund
Krister Sjöström
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:39
Ort: Malmö

Re: Simca

Inlägg av Krister Sjöström »

Simca 5 är ju en trevlig nyhet, och klart att den skall byggas som en Topolino och lackas i en snygg blank kulör.

Men den är ju i helt fel skala, den skulle ju naturligtvis släppas i 1/24 tillsammans med en lång lista på andra bilar. I 1/35 släpper dom ju hur mycket som helst gammalt skrot jämfört med 1/24 där det blir kanske en ny om året (och kanske varannan är intressant för mig).

Ni militärbyggare har faktiskt ingenting att klaga på :D

Krister
Blankt är fint
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Simca

Inlägg av Janne Nilsson »

Simcan blir fin. Och vi klagar inte, vi bara njuter. I och för sig är det en synd att vara liknöjd.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar