Sida 1 av 1

Finska Bf 109G-6:or efter vapenvilan i september 1944?

Postat: 12 aug 2024, 17:41
av Morgan
Jag funderar på att gestalta min fiktiva MT-473 (den kom ju aldrig i förbandstjänst...) som en maskin som har överlevt luftstriderna under sommaren 1944 och som därefter har märkts om enligt normerna efter vapenstilleståndet i september 1944.

De gula Östfront-markeringarna försvann, så långt är det klart, men behölls den krigstida märkningen av på flygplanen, dvs. blått hakkors mot grå bakgrund?

Jag vill minnas att dessa behölls fram till sommaren 1945, när den nuvarande märkningen av finska flygplan kom till.

Hur såg de svarta märkningarna av de finska maskinerna under luftstriderna mot Luftwaffe ut, under vilka de finska Mersu-planen tycks ha behållits som en slags reserv?

Målade man på nedskjutningsmarkeringar efter kriget på Bf 109:orna eller struntade man i detta?

Vänligen, Morgan

Re: Finska Bf 109G-6:or efter vapenvilan i september 1944?

Postat: 13 aug 2024, 22:05
av kai
Lustigt nog tyckte tydligen Sovjet det var viktigare att få bort de gula banden än hakkorsen från de finska flygplanen. De senare utgick order först 1945-04-01 (bakdaterat till 1945-03-15) att de skulle bytas mot blåvita kokarder, så fram tills dess satt hakkorsen kvar på planen. Kriget i Lappland upphörde några dagar senare, och jag förmodar att man inte målade om de involverade planen förrän efter detta.
Jag vet inte vad du avser med ”de svarta märkningarna”, men frånsett de övermålade östfrontsbanden gjorde man inga andra ommålningar inför och under kriget i Lappland, så de nedskjutningsmarkeringar som fanns satt väl kvar och som du noterar användes inte 109:orna, av logistiska skäl och deras korta räckvidd, så det blev inga nya nedskjutningar att markera. Eino Luukkanen flög precis en flygning, men det blev inte mer än så.

Lämplig källa: Keskinen, Kalevi & Stenman, Kari, 2008. Suomen Ilmavoimat VI: 1944, ISBN: 978-952-99743-5-1.

Re: Finska Bf 109G-6:or efter vapenvilan i september 1944?

Postat: 14 aug 2024, 06:34
av Morgan
Tack Kai!

Då blir det helt enkelt att använda en annan ljusblå nyans där Östfront-markeringarna skulle ha suttit för att markera att något är övermålat.

Jag trodde mig ha läst någonstans att man målade svarta markeringar på sina Mersu-plan för att särskilja dem från de tyska Bf 109:orna, om de skulle ha satts in i strid, men då måste jag ha kommit ihåg fel.

Tanken är att kamouflaget och övrig märkning (minus dekaler) ska målas på i helgen. Sedan får projektet en rejäl skjuts framåt efter några veckors nödvändigt stillastående.

Vänligen, Morgan

Re: Finska Bf 109G-6:or efter vapenvilan i september 1944?

Postat: 14 aug 2024, 09:01
av kai
Morgan skrev: 14 aug 2024, 06:34 Jag trodde mig ha läst någonstans att man målade svarta markeringar på sina Mersu-plan för att särskilja dem från de tyska Bf 109:orna, om de skulle ha satts in i strid, men då måste jag ha kommit ihåg fel.
Aha. Det låter ju i och för sig inte som en orimlig tanke, men jag har inget minne av att ha sett vare sig bilder eller kommentarer om detta. Jag ska dock göra en djupdykning i arkivet och se om jag kan hitta något.

Re: Finska Bf 109G-6:or efter vapenvilan i september 1944?

Postat: 14 aug 2024, 22:03
av kai
Har nu bläddrat igenom ett antal bilder på finska 109:or från hösten 1944 utan att hitta några speciella icke-Tyskland-märkningar på dem. Det kan ju ändå ha funnits en tanke att sådana kanske skulle behövas, så om du kommer på var du såg uppgiften så är jag intresserad.

Re: Finska Bf 109G-6:or efter vapenvilan i september 1944?

Postat: 15 aug 2024, 06:25
av Morgan
Tack återigen, Kai!

då "målar" jag helt enkelt över de gula Östfront-markeringarna.

Sedan så borde väl dåtidens Suomen Ilmavoimat haft tillgång till tyskarnas ljusblåa färg för flygplanens undersida tycker jag väl? Så en märkbar nyansskillnad mellan det övermålade och det icke övermålade borde knappt vara märkbar.

Färgen jag hade tänkt att använda ger en mörkare ljusblå finish än den ljusblåa som Luftwaffe använde.

Vänligen, Morgan

Re: Finska Bf 109G-6:or efter vapenvilan i september 1944?

Postat: 15 aug 2024, 23:40
av kai
Jaa, det här är en intressant fråga. 109:orna levererades i tyskt normal-kamouflage (74/75/76 för de insatta :-)) och åtskilliga av dem behöll detta ända tills de skrotades på 1950-talet. Vid det laget borde färgen ha varit helt avskavd om man inte bättringsmålat då och då. Det borde ju inte varit omöjligt för finska färgproducenter att bryta i rätt nyanser, eller i alla fall nära nog rätt. (Man kan se på bilder att just de där gula banden, som borde varit RLM 04, är målade i (minst) två ganska olika nyanser, beroende på vilken färgfabrik som kunde leverera just då.)

Sen var det några plan som vid större renoveringar målades i finskt kamouflage i olivgrönt och svart och enligt gällande direktiv borde de ha fått sina undersidor målade i ”DN-blått” (= RLM 65, uppkallat efter de DN-plan – Dornier Do 17 – som Finland köpte och som imponerade med sitt effektiva kamouflage vid leveransen), men hur det nu är har jag inte sett något annat än att även ”finskmålade” 109:or fick behålla sina undersidor i RLM 76.

Sen tänker jag att nymålad färg, även om den nominellt skulle vara exakt samma ton som en äldre färg, normalt är ”renare” i tonen, eftersom den inte hunnit bli ingrodd med skit, blekt i solen o s v, men det vet ju du minst lika bra som jag.

Men vad fasen, på bilderna ser allt ut som grå gegga i alla fall, så kör med vad som ser bra ut :-)