CMK:s Jas detaljer i resin

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lennart

CMK:s Jas detaljer i resin

Inlägg av Lennart »

Jag har ju hållit på att bygga på min Best choise Jas modell snart ett år eller så. Och maken till dålig passform på resinet får man leta efter.
Tänkte göra några punkter för er som eventuellt tänker bygga den.Detta gäller C versionen.Men antagligen är det lika mycket fel på tvåsitsens delar?

1: Kapa bort det uppstickande delarna som ritningen visar att frontpanelen skall vila på, och lägg ett par 1mm bitar pc i stället i baljans längdriktning.
Då kan man placera panelen jäms med sidokonsollerna. Fila till modellens noshjulshus som baljan skall vila på i överkant.Den passar inte som den ser ut.
Så man får fila bort ett par mm .
2.Kapa bort styrspakens konsoll,och förläng den ca 3 mm .Då kommer spaken i rätt läge i förhållande till panel och stol.
3.Fila ur öppningen i stolens nedre kant ,för att ge plats för handtag och styrspak i rätt längd.
4.Fila ner stolen så att den kommer rätt i höjd.
5.Förläng den bakersta panelen med elktronikboxarna 2,5 mm så den bakre väggen kommer in i flygkroppens halvor.Anpassa så stolen i vinkel till den främre boxen vid monrtering.Följer man ritningen så kommer den för nära.
6.Den övre antennen på fenan är i två resindelar.Höger sida är 3 mm för kort. Där får man lägga in en bit Pc och spackla.
7.Den stora panel som ligger under vindruta,och över frontpanel skall flyttas bakåt.Så den ligger kant i kant med upphöjningen där frontrutan börjar.
Lägg dessutom en 2 mm hög pc bit i hela den stora huvens längdriktning, på vänster och höger sida.
Jag har dessutom fått två höger hjulhus ,så jag kommer att detaljera det som följer med satsen i stället.
Passformen på klaffarna verkar diskutabel,men jag återkommer då jag skall börja med dem.
Verkar som att det som gjort delarna suttit på var sitt håll,och inte haft en Italeri modell i närheten ens?
MVH/ Lennart
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: CMK:s Jas detaljer i resin

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar för informationen, den ska jag spara.
Har tänkt att bygga en från Libyen operationen.
Det låter som det krävs en hel del jobb med att få till nåt skapligt.

Hur är det med landställen? På alla bilder jag sett på gripenbyggen så ser det väldigt lustigt ut när den står på ställen, vet inte riktigt var i felet ligger men det känns som om nosstället skulle vara för långt.

Vad mer behövs att göra för att få till en som var med i Libyen?

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Lennart

Re: CMK:s Jas detaljer i resin

Inlägg av Lennart »

Jag har inte koll på ställen ännu, men det ser korrekta ut så här långt. Passformen vingar kroppshalvor blir att spackla en del,ganska stora glipor.Ersätt nosen med en resin om du inte redan har en.Den medföljande har fel form. Dålig passform på luftbromsarna.Det fattas ett par mm på fästena både på resin luckorna,och det medföljande.
För en Libyen maskin kan du skaffa Maestros spanings kapsel .Har den själv och har samma tanke med min modell som du.MVH/ Lennart
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: CMK:s Jas detaljer i resin

Inlägg av Johan Elvin »

Jag har nog det mesta som går att få tag i i eftermarknadsväg för gripen.
Spaningskapsel och iris-t robotar samt litening pod är anskaffade.
Litening poden är en an/aaq-28 litening pod II/III från dr.pepper, vilken ser ut som att kunna vara samma som sitter på gripen

Att CMK har fått till det så dåligt känns ju inget bra, hade mina förhoppningar till att det skulle fixa till det mesta.
Hur gör du med APU modifieringen för C kärran? För det finns det väl ingen eftermarknads korrigering till det?

Skulle vara trevligt med lite in the works bilder på ditt bygge.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Re: CMK:s Jas detaljer i resin

Inlägg av Mikael Falk »

Intresanta tips! Har själv en BestChoise Gripen som väntar men har även en Italeri-Gripen med CMKs delar som jag påbörjat.

Ett tillägg är att utblåset inte heller stämmer till hundra procent om jag inte minns helt fel.

APUn till C-versionen ska finnas med i en av CMK satserna.

/Micke
"1/48, för oss skumögda."
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: CMK:s Jas detaljer i resin

Inlägg av Johan Elvin »

Ok, får kolla mina CMK satser om jag hittar nån APU mod. Vad det gäller utblåsen så har väl aires gjort några stycken, vet dock ej om dom passar bättre.

Ett fel till i CMK beskrivningen är att dom tycker att backspeglarna ska sitta på frontrutan, när dom i själva verket sitter i framkant på den bakre huven plus att där också ska finnas nåt som bäst kan beskrivas som ett solvisir längs hela främre ramen (tror det är en typ av krock kudde).

i reviewen på HS av Robert Westerberg finns det lite mer matnyttigt, t.ex. storleken på canarderna som är fel.
http://kits.kitreview.com/jas39agripenreviewrw_1.htm
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Lennart

Re: CMK:s Jas detaljer i resin

Inlägg av Lennart »

Apu:n finns med ,likaså lufintaget. bara att flytta det en aning bakåt i förhållande till Italeris linje som är lite felplacerad. Annars var det enkelt att montera.
nedre Apu finns ej med.Utblåset är lite felaktigt,men går att fixa med resinersättningen som inte är perfekt den heller .
4+ Jas häfte är perfekt ,där Emil L har bidragit med många fina bilder för detaljer inuti,och utanpå flygplanet.
På bilden syns den breddning av bakre hyllan också för boxarna.3 mm pc ribba.Man får även slipa ner för att få den bakre att ligga i rätt höjd med främre del.
Syns även en liten bit emellan styrspak och konsoll ,där det hela flyttats bakåt.Fylla med spackel och slipa till formen igen. På vänster sidokonsoll sitter ett litet scoop
längst fram uppe i den vinklade kanten.Det har kvadratisk form på resindelen.Slipa bort det och gör ett eget som är rektangulärt.Jag skippade CMK:s stol och skaffade
Aires.Den saknade tyvärr också det där öronen upptill som MB S10 skall ha.Dessvärre fick jag även göra om stolens främre sidoplåtar. Infästning för tankbom gick lätt och passade utmärkt :D . Pito röret i min låda såg ut som en metkrok.Köpte ett nytt och det var samma metkrok.Men det är väl bara att gneta på,ser det som ett långtidsprojekt mellan andra byggen/ MVH Lennart
Bild
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: CMK:s Jas detaljer i resin

Inlägg av Björn B »

Fast "knölen" över APUn måste byggas upp verkar det som eller är den också med i satsen?
Lennart

Re: CMK:s Jas detaljer i resin

Inlägg av Lennart »

Jupp,den får man göra själv /Lennart
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: CMK:s Jas detaljer i resin

Inlägg av Erik_G »

Johan Elvin skrev:Ok, får kolla mina CMK satser om jag hittar nån APU mod. Vad det gäller utblåsen så har väl aires gjort några stycken, vet dock ej om dom passar bättre.

Ett fel till i CMK beskrivningen är att dom tycker att backspeglarna ska sitta på frontrutan, när dom i själva verket sitter i framkant på den bakre huven plus att där också ska finnas nåt som bäst kan beskrivas som ett solvisir längs hela främre ramen (tror det är en typ av krock kudde).

i reviewen på HS av Robert Westerberg finns det lite mer matnyttigt, t.ex. storleken på canarderna som är fel.
http://kits.kitreview.com/jas39agripenreviewrw_1.htm
Det är väl bara B/D som har krockkudde, för att pressa bort skärvorna från huven vid utskjutning så att inte baksitsarn får dem i ansiktet om jag minns rätt..
Skriv svar