Nån som funderar på Bismarck i 1/200 från Trumpeter.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lennart

Re: Nån som funderar på Bismarck i 1/200 från Trumpeter.

Inlägg av Lennart »

11 1/2 till 12 månader menar du väl. Eller är du optimist konsult Henke. Men med tanke på dina bravader i flygbranchen skulle det kanske inte förvåna /Lennart
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: Nån som funderar på Bismarck i 1/200 från Trumpeter.

Inlägg av Viktor »

:lol:
Limma lugnt!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Nån som funderar på Bismarck i 1/200 från Trumpeter.

Inlägg av Henrik R »

Hehe..näää det får inte ta längre tid..då tröttnar jag!
Den kan ju inte vara mer invecklad än Dragons scharnhorst, den innehöll mer än 1700 delar vill jag minnas.
Det som är bra med Bismarck är att den fanns bara i nått år så den hann inte byggas om och härjas på. Vilket underlättar för byggaren enormt. Annars måste man ta hänsyn till ex. 1941:s fula skorsten eller våren 43 då fick båten FuMo ver 3.4 istället för det grova dasslocket till radar..Typ sådana hinder man måste plugga på innan man sätter limtuben i kartongen..
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Ytterligare ett skäl att inte köpa dessa hemska 1:200 fartyg

Inlägg av Ulf Lundberg »

De ohemula tillverkarna som bara tänker på snöda vinster, har sedan ett par år tillämpat den otillständiga taktiken att ge ut modeller av populära förebilder i allt större skala. De dreglar girigt över sin kassakista istället för att lyfta blicken och tänka på konsten och oss* stackars förfördelade passionerade modellbyggare.
Istället borde de ge ut modeller i 1:350 av de fartyg vi* längtar efter, t:ex de tyska slagkryssarna från VK1, aaah Derflinger...ååh, de italienska kryssarna från VK2, mmmm.. Duca d'Aosta, Bolzano ...aaah, amerikanska kryssare från VK2, hhhhh...USS StLouis....gfngnnmmm, för att inte tala om de svenska stadsjagarna och flygplankryssaren Gotland.

UPP TILL KAMP!
Bojkotta storskaliga modeller av populära förebilder och kräv modeller av intressanta förebilder!
Uffe


*Författaren använder sig här det klassiska retoriska knepet, eller härskartekniken, pluralis majestatis, dvs att säga "vi" när han i själva verket menar "jag".
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Nån som funderar på Bismarck i 1/200 från Trumpeter.

Inlägg av denstore »

Jag håller iofs med dig, så du får lov att säga vi om du vill.;)

Dessutom tycker jag det är märkligt att man satsar på sånt här när det finns en hel del som tyder på att det finns klara önskemål om annat från byggarna. Kollar man lite på internationella sidor, så verkar stora modeller som denna visserligen populära, men de flesta verkar anse att det hade varit roligare med modeller av t.ex. Nelson/Rodney, brittiska kryssare och hangarfartyg, en modern modell av Yorktown-klassen med mera.
Och dessutom kan man ju fråga sig varför Trumpeter envisas med att göra samma saker som redan precis släppts av andra.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Nån som funderar på Bismarck i 1/200 från Trumpeter.

Inlägg av Henrik R »

Fast om ingen modellbyggare(vi) gillar det stora fartygen så kan det heller inte vara nån kassakista att fylla pengar i eller hur ;-)? Ändå tar dom steget och tillverkar den!. Jag anser att modelltillverkarna ändå har stor koll på vad som kan säljas eller inte. Vi måste ändå se på det ur ett företags synvinkel. Vad finns det att tjäna pengar på? Vad får företaget att expandera? Ja inte är det att tillverka udda saker som blidkar en smal kundkrets. Utan det är det stora namnen som säljer(i detta fall Bismarck) som kan blidka en stor internationell kundkrets. Allt faller oss inte i smaken så är det väl bara. Bara gilla läget. Precis som många andra saker inom modellbygge så saknar jag många modeller i 48 t.ex. Dom finns inte och om dom finns är dom i så pass dåligt skick att man nästan scratchar bättre grejjer. Men istället satsar Airfix på "new moulds" på tråkiga 1/72 mustanger eller gnatter och annat som jag anser helt onödigt. Eller Revell som satsar på 1/32 klassen med HE 111 eller Ju 88. Hur många modeller finns det inte av dom kärrorna? Det är ju helt klart en pengafråga!! Vad kan Airfix och Revell tjäna snabba cash av om inte Mustanger eller andra klassiska storsäljare. Och jag grinar inte illa för det. Hatten av för dom som gillar 72:or eller dom stora 32:orna, då har dom några att bygga och det är ju bra för att hålla modellbygget levande. Att släppa en Bismarck i 1/200 ser jag som helt ok. Och det inte finns 1/350 av vissa båtar kan jag hålla med om är riktigt tråkigt, med det är helt klart en "kassakistafråga" Där dom inte ser till den ensamma individen och vad han tycker. utan den tunga stenen släpps på massan som är beredd att betala för att återigen bygga en storsäljare igen.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Nån som funderar på Bismarck i 1/200 från Trumpeter.

Inlägg av denstore »

Visst stämmer det om att de släpper sånt som säljer. Bismarck oavsett skala kommer antagligen alltid att sälja mer än Richelieu o.s.v. Det är ju samma anledning som att Airfix släpper spittar och mustanger.
Dock så funderar jag på om de här 1/200-modellerna verkligen säljer så fantastiskt. Frågan är om det inte blivit så att man hellre satsar på kända namn än i udda skalor, än udda namn i populära skalor. Det man kan fundera över är om det är lönt i längden? Dessutom känns det som att Trumpeter vill "starta upp" 1/200 för att kunna få en ny skala att exploatera. Ny frisk mark, så att säga. Men jag tror inte riktigt på det. 1/200 är för stort för att folk ska köpa på sig stora mängder i den skalan. Man kanske köper en modell, sin favorit. Kanske ett par, om man t.ex. snöat in på Hood-Bismarck. Men platsproblemen sätter snabbt en gräns.
Lennart

Re: Nån som funderar på Bismarck i 1/200 från Trumpeter.

Inlägg av Lennart »

Instämmer helt med dig Henrik, vi ser nog bara vad som köps här i Sverige av naturliga skäl. Minns inte tillverkaren av den stora 1/200 Yamato modellen men den sålde visst riktigt bra. Och tänker man på att te.x Tamiya säljer nästan 90 % av sin produktion på hemma marknaden,så inser man att hur lien marknad vi har här hemma.
Sedan har ju trenden varit på flygsidan sista åren ett 1/32 bara ökat.Så efterfrågan kanske ökat i och med att utbudet ökar. I Usa är ju 1/32 flyg mycket populärt att bygga. Stora fartygmodeller tror jag personligen lockar många,även om marknaden är begränsad i vårt eget land. Men det är den väl på det mesta om man börjar jämföra med andra länder. Det jag däremot tycker är konstigt,varför har diecast samlandet ökat så mycket.Ok,du får en hyfsat bra färdigbyggd modell.Men den kan ju aldrig mäta sig med en bra byggd plastmodell i kvalite. Plus att du bara köper och ställer på hyllan!Och den sidan av samlare bara ökar,inom bil ,flyg,båt m.m.har vi blivit slöare,bekvämare ?/Lennart
MatsOnnby
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 jul 2012, 17:29

Re: Nån som funderar på Bismarck i 1/200 från Trumpeter.

Inlägg av MatsOnnby »

Det finns dock de som tycker 1/200 också är för smått....

http://www.carrierbuilders.net/gallery/ ... e_1-72.htm

Mats
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Nån som funderar på Bismarck i 1/200 från Trumpeter.

Inlägg av Janne Nilsson »

Själv tycker jag att det är i de skalorna som fartygen börjar bli intressanta eftersom man kan använda figurer mer effektivt. Skulle hellre se lite större.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar