Fick hem Das Werks senaste en Sd.Kfz 234/2 häromdagen. Första intrycket var positivt. Det mesta ser bra ut. Däcken är i "svart plast" som ser helt ok ut men jag kommer att byta ut dessa mot antingen David Parkers eller "Pimp My Miniatures" dylika istället. Det är inget fel på däcken som finns i byggsatsen men alla nio har samma mönster, Den som jag har tänkt mig att göra hade åtminstone tre olika mönster på däcken.
En sak som är väldigt ovanlig är att man har valet att bygga en "Expert" variant av chassit eller en "Simple" dito. Expert versionen har betydligt fler delar. En snabb uppskattning är att det är 400+ delar medans den enklare har ca 100. Det fina är att man behöver inte välja vilken man vill ha utan man kan bygga bägge om man nu känner för det. Bara för att så började jag med att plocka med expert versionen. En länkarm har 12 delar och 2 länkarmar per hjulaxel och åtta hjulaxlar. Vilket gör192 delar bara för länkarmarna. Sen en varning vissa delar i chassit ska inte limmas. Tyvärr så framgår det inte alltid. Den enklare länkarmen har bara 3 delar per länkarm vilket gör 48 delar. Att en del delar är väldigt små gör ju inte saken enklare.
Är det någon skillnad då? Ja det är det men den är inte stor. Mitt tips prova båda och välj sen. Det är inte omöjligt men mycket jobb blir det.
Fyra olika märknings alternativ. Den kan helt klart byggas OOTB med bra resultat. Förutom däcken så kommer jag att byta ut eldsläckaren och rök kastaren och bensin dunkarna. De är inte dåliga men det finns bättre alternativ. Det var allt just nu återkommer när jag har grävt lite mera.... Till slut då priset. Ca €130.
Das Werk 1/16 Puma
Re: Das Werk 1/16 Puma
Kul det här med "expert" och/eller "amatör" variant av bygget. Och att man kan kombinera dessa. Dragon hade något liknade för många år sedan där man antingen kunde limma på verktyg där fästena redan var ingjutna i verktygen eller så kunde man använda medföljande etsade fästen och verktyg som saknade ingjutna fästen.
Det låter som om man kan "skolka" med underredet men detaljera överdelen där detaljerna syns? Det passar mig bra.
Det är f ö Pumans år i år. Både RFM och Miniart släpper Pumor.
Det låter som om man kan "skolka" med underredet men detaljera överdelen där detaljerna syns? Det passar mig bra.
Det är f ö Pumans år i år. Både RFM och Miniart släpper Pumor.
holst
CU@C4
CU@C4
När Das Werk presenterade Puman så var det detaljerade chassit något man framhöll. Detaljerat javisst men komplicerat och att man i efterhand bestämmer sig för att även ha med en enklare variant var nog en bra ide. Att byggbeskrivningen inte alltid är lättläst gör inte saken enklare. Att gå igenom byggbeskrivningen noga är alltid en bra ide. Men här är det ett "MÅSTE". Jag satt igår kväll och gick igenom steg 3 och 4. Där är det bromsrör mm som ska på plats. Inte så vansinnigt många delar ca 40 bara men innan man ger sig på det jobbet så var 100% säker på att du har helt klart för dig var allt ska sitta. Men det mesta har bra passform och Puman är ett i mina ögon ett spännande fordon.
-
- Namn: Johan Elvin
Och jag som trodde det handlade om helikoptern när jag såg titeln och tänkte att en 1/16 Puma vore ju en häftig sak.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken