Fotoets + delar i klarplast - vilket lim använder ni?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Fotoets + delar i klarplast - vilket lim använder ni?

Inlägg av Kalle M »

Man har (väl?) alltid två projekt på gång, så parallellt med min Phantom jobbar jag med en Hornet. I cockpiten finns en HUD, bestående av en liten fotoetsbit och två ännu mindre bitar i klarplast.
IMG_20240407_185928.jpg
IMG_20240407_185928.jpg (695.1 KiB) Visad 605 gånger
I vanliga fall använder jag superlim till fotoets för att få de där jädra små bitarna att sitta ihop, men superlim + klarplast känns ju inte som ett vinnande koncept. Vilket lim skulle ni använda?
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Fotoets + delar i klarplast - vilket lim använder ni?

Inlägg av Urban Gardini »

Gator Acrylic Hobby Glue är ett resinförstärkt vitlim som är bra. Bara att torka bort överflöd med en fuktad topz. CA och klarplastdelar kan fungera bra om det är öppet så att ångorna inte stängs in med plasten. Men ett sätt att minska risken med CA och klarplast är att dippa klarplasten i en läplig dipp först. Future/Pledge, AquaGloss, AK Gauzy,,,
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Fotoets + delar i klarplast - vilket lim använder ni?

Inlägg av Lurifax »

Gator är ett bra lim för detta. Men har man inte tillgång till det så funkar även Kristal Clear och liknande. Man kan även använda blanklack. Det är väldigt liten belastning det handlar om så man behöver inte ha särskilt starkt eller mycket lim.
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3656
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Fotoets + delar i klarplast - vilket lim använder ni?

Inlägg av magnusf »

Och har man inte någon av dessa så duger faktiskt också vanligt vitt snickarlim! Man kan späda det lite med vatten för att få det tunnare och mer lätthanterligt.

Hälsningar

Magnus
Spad16
Inlägg: 328
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Fotoets + delar i klarplast - vilket lim använder ni?

Inlägg av Spad16 »

Jag använder det som funkar. Som Magnus säger, snickarlim är bra, jag har gator glue nånstans men använder det sällan, borde kanske göra det. CA ibland när det krävs hårda tag. Klarlack fungerar och blir väldigt prydligt, det var klarlack som Harry Woodman förespråkade i hans banbrytande första artikel om foto-ets i modellbygge. Epoxy är inte dum, en av de bästa WW1 byggarna jag känt Tom Morgan använder epoxy till alla smådelar. Och Conny Nyström känd för fantastiska Svensk byggen, använder förtunnat kontaktlim, alltså sånt som man lagar cykeldäck med, det bilr hur bra som helst...........för Conny. Det enda som inte funkar är Karlssons klister, det funkar inte till nånting...enligt mig, men det finns säkert nån som använder det också!
/Neil
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Fotoets + delar i klarplast - vilket lim använder ni?

Inlägg av Kalle M »

Gator verkar vara svårt att få tag på, Alfa Hobby har haft produkten inne men har inget leveransdatum nu, och i övrigt har jag bara hittat den på amerikanska amazon eller ebay. Och jag har inte lust att betala 75 kronor i lösensumma när Postnord tar den som gisslan, för en liten limburk.

Kristal Klear köpte jag faktiskt för att göra små rutor, men jag läste på burken att man kan använda den som bindemedel/klister. Det var nog "Keep parts pressed together (...) using clamp, rubber bands" som inte fick mig att se det som ett alternativ. Gummiband på den där HUD-en och "Jo, men den ska se ut så. Jag har hittat referensbilder på just den här Horneten där en mekaniker råkat sätta sig på den." Men värt ett försök! Annars får det bli klarlack. Även om jag brukar få bråka ganska mycket med etsdelarna för att få de jäklarna att sitta ihop och på plats. Eller snickarlim.

Tack för alla svar!
Björn H
Inlägg: 215
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Fotoets + delar i klarplast - vilket lim använder ni?

Inlägg av Björn H »

Hej,

Undrar om detta är något liknande:

https://www.migjimenez.com/en/auxiliary ... -glue.html

I såfall: vad är eran erfarenhet av limmet?

//Björn H
Frasse
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Fotoets + delar i klarplast - vilket lim använder ni?

Inlägg av Frasse »

Hej!
Jag använder Cascos Hobbylim till klarpastdelar. Det är ett vit lim som blir genomskinligt när det torkar. Upplever att det blir en starkare fog med detta lim än med Kristal clear. Till fotoets använder jag fem minuters två komponent epoxy men även snabblim både gel alternativt tunnflytande beroende på vad man skall limma.

Göran
Paint it black ! :twisted:
Spad16
Inlägg: 328
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Fotoets + delar i klarplast - vilket lim använder ni?

Inlägg av Spad16 »

Casco är min favorit bland vit lim också. Lite svårt att få tag i bara.
/Neil
Skriv svar