Sida 1 av 1

Fråga om brittisk F-4 Phantom

Postat: 11 mar 2024, 08:07
av Lurifax
Jag vill bygga den här:
https://www.scalemates.com/sv/kits/reve ... 2--1181822
Revells omboxning av Hasegaws F-4 fgr 2.

Jag tänkte byta ut motorerna. Det finns två typer, öppna och stängda, men vilka ska man använda om man vill bygga den i luften. Jag tippar väl att det har med EBK också. Men jag är inte säker.

https://www.scalemates.com/sv/kits/resk ... s--1328143

https://www.scalemates.com/sv/kits/resk ... s--1328188

Re: Fråga om brittisk F-4 Phantom

Postat: 13 mar 2024, 15:27
av Lurifax
Jag frågade ChatGPT. :D

The F-4 Phantom, being a jet-powered aircraft, would have closed jet nozzles during flight. The jet nozzles are typically opened during takeoff, landing, and other low-speed maneuvers to provide maximum thrust for propulsion. However, during regular flight operations, the jet nozzles would be closed to maintain efficient airflow and propulsion. If you have any more aviation-related questions, feel free to ask!

Re: Fråga om brittisk F-4 Phantom

Postat: 13 mar 2024, 20:28
av Spad16
Artig och korrekt!

Re: Fråga om brittisk F-4 Phantom

Postat: 14 mar 2024, 07:00
av Stellan
Vad händer om du säger till den att den har fel?

Re: Fråga om brittisk F-4 Phantom

Postat: 14 mar 2024, 09:26
av Lurifax
Stellan skrev: 14 mar 2024, 07:00 Vad händer om du säger till den att den har fel?
Det vågar jag inte. :shock:
Vem vet när T1000 står utanför din dörr?

Re: Fråga om brittisk F-4 Phantom

Postat: 15 mar 2024, 10:17
av Gabriel
Den har trots allt inte helt rätt. Det har helt med strömningsmekanik att göra. Massflödet, alltså den massa av en fluid (i detta fall luft eller avgaser) som passerar ett tvärsnitt av ett rör, måste vara konstant. Så när tvärsnittsarean minskar ökar hastigheten. När det kommer till supersoniska flöden (i detta fall när EBK tänds) blir det mer komplicerat, men enkelt kan man säga att man då vill ha så lite motstånd som möjligt, alltså stort tvärsnitt.

Alltså för att svara på din ursprungliga fråga: utblåsen är öppna när motorerna går i tomgång, alternativt har EBK tänd. Vid normal drift, som vanlig flygning, är de stängda.

/Gabriel

Re: Fråga om brittisk F-4 Phantom

Postat: 15 mar 2024, 14:27
av Spad16
Den har garderat sig med "during regular flight operations". Men jag tycker ändå att Ditt svar är bättre!
/Neil

Re: Fråga om brittisk F-4 Phantom

Postat: 15 mar 2024, 17:42
av Urban Gardini
Jag satsar själv alltid på öppna hårfönar då de tilltalar mig mer estetiskt. Undantaget är dock F-14A där man måste ha en av vardera till en parkerad kärra...