AHHQ 1/16 M10.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
RELOADER
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 aug 2015, 20:58
Namn: Anders Thim

AHHQ 1/16 M10.

Inlägg av RELOADER »

Fick hem min M10 förra veckan mitt första intryck är delat. Å ena sidan så är det en riktigt bra byggsats, Massa detaljer att grotta ner sig tex och hittills väldigt bra passform.. Å den andra sidan så finns det ingen som helst info om vilka färger som man ska använda. Eftersom M10 har ett "öppet" torn så har man en insida som ska målas också. Sex stycken projektiler finns i tornet. Vilka färger dessa ska ha får man luska ut själv. De hade även text som angav typ osv. Finns inte heller med. Sju stycken olika märkningsalternativ finns . En brittisk och fem amerikanska från Frankrike/Belgien 1944 och en amerikansk från Nya Guinea. Den är felaktig identifierad som en från 623rd Tank Destroyer Battalion ska vara 632nd TDB.
Kan man bortse från ovanstående så är det en riktigt bra byggsats. Det mesta ser bra ut. Byggsatsen är en mars-juni 43 produktion såvitt jag förstår.
När det gäller eftermarknadsdelen så finns det dekaler från Histopic för tre franska från RBFM i Paris augusti 44. Panzerwerk Design kommer ut med T48+T51 band strax före jul. Value Gear har "stowage". Sol Models har även de "stowage" på gång. Anledningen till att målnings instruktioner saknas är och nu gissar jag brådska eller slarv. Tidigare har ju AHHQ släppt två Shermans där finns fullständiga målningsinstruktioner med.
En bra byggsats som hade kunnat vara an väldigt bra byggsats... Pris ca 2000 sek. Är den värd det? Jag tycker det i alla fall.
Samtidigt så har man släppt en brittisk M10 med en 17 punds kanon. Den är en senare produktion gissningsvis September 43.
Jag hade tillfälle att se bägge när jag besökte Phoenix i oktober. Även 17 pundaren ser bra ut förutom en sak och där blev Andy inte glad när jag påpekade en sak. En väldigt snygg figur ingår klädd i antingen Denim Tank Suit eller de tidgare Denim Suit. Över det en Leather Jerkin. Tyvärr så har figuren en basker. Problemet är att RA som hade M10 och 17 pundarna inte hade basker. Fram till sent 43 någon gång en båtmössa därefter GS Cap en basker liknande huvudbonad men gjord av flera tygbitar. När jag påpekade det för Andy så hämtade han fram Tamiyas 17 pundare och pekade. De har svarta baskrar minsann. Stämmer men vad är det som säger att det är korrekt? Jag visade ett par bilder på brittiska besättningar. Han var inte helt lycklig precis.
Allbann
Inlägg: 34
Blev medlem: 08 jan 2013, 12:37
Namn: Mikael Sjöberg

Re: AHHQ 1/16 M10.

Inlägg av Allbann »

Ännu ett exempel på att Andy inte klarar av att ta kritik.

Hur vet han att Tamiya gjorde en grundlig research på sin M10 när den blev tillverkad?

Det är inte första gången han blir arg när han får kritik.

Angående färgerna så kanske du kan använda Tamiyas ritning till hjälp, samma modell som Andy visade som referens

https://www.1999.co.jp/eng/10388846
RELOADER
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 aug 2015, 20:58
Namn: Anders Thim

Re: AHHQ 1/16 M10.

Inlägg av RELOADER »

Har fått hem den brittiska 17 "pounder" versionen idag. Det mesta är samma som på M10:an. T48 band istf T51 på M10:an osv. Alltså ingen info vilka färger som man ska använda tex. När jag gick igenom byggbeskrivningen så noterade jag att "knopparna" på tornet var märkta som "optional". Hm vilken av de fyra märknings alternativen ska inte ha knopparna då?
Jag började med Chelsea från C Troop 245 Battery 62nd AT Rgt. Den slogs ut 18/6 öster om Caen. Hm inga knoppar på vare sig torn eller chassi. Däremot på frontpansaret. Det innebär att den är tillverkad gissningsvis oktober-december 43. har ingen info för närvarande om övriga vagnar. Jag kan inte undvika att bli "ganska" irriterad över att man inte har nått ända fram. Bra byggsats som hade kunnat bli en VÄLDIGT bra byggsats om man hade gjort jobbet hela vägen. Engelska fordon var fram till april 44 målade i SSC 2 som beskrivs som "Khaki Drab". Därefter bytte man till SCC 15 som var väldigt lik den amerikanska Olive Drab. Mer letande behövs alltså.......
Skriv svar