Gamla modeller

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Gamla modeller

Inlägg av Pål Björkman »

Hej alla vänner!
Kort fråga. Vad gör man med äldre modeller?
I tidernas begynnelse när vi startade IPMS, så var det av modellbyggare för modellbyggare. Äldre modeller eller påbörjade modeller byttes eller såldes för en mindre summa på klubbmöten. Detta var innan resin och 3D printing. En påbörjad modell kunde ha ett värde i.o.m. eftertraktade detaljdelar.
Idag verkar det kört! Är inte kartongen felfri, alla delar kvar på gjutstammarna och förslutna i orginalpåsar. Då är de värdelösa!

Är det så? Är det så långt bort vi kommit, så långt ifrån bygglädje, kreativitet o hantverk?
Jag har försökt sälja äldre fina byggsatser som blivit liggande, med resultatet att återvinningsstationens "Hårdplastcontainer" är bräddfull.

JA, jag är modellbyggare inte samlare. Modeller som påbörjats för länge sedan och som genom livets gång blivit liggande och mist intresse. Byggsatser som på sin tid kostade 100 kr finns nu på E-bay för 95£. Vad gör då det om alla delar inte sitter på sin gjutstam?

En gammal Frog, Airfix, Hasegawa är inte "shake and bake" men de är oftast väldigt bra i formen. Monogram o senare Revell släppte otroligt fina byggsatser i 1/48 under 70-80 och 90-talet. De är findetaljmässigt kanske inte riktigt upp to date med dagens tekniska underverk, men de är formmässigt otroligt bra.

Så till frågan: Anser du dig vara en "model builder" eller är du en "kit assembler"?
mvh Pål
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Gamla modeller

Inlägg av Lennart 12 »

Mycket intressant spörsmål !

Personligen så har jag alltid köpt modeller för att bygga dem, även om det blivit liggande ett tag innan jag börjat med respektive objekt.
Har aldrig samlat modeller, för samlandets skull obyggda, för jag vill ju se hur den där modellen kommer att se ut färdigbyggd,därav inköpet, och nyfikenheten att få göra just det , har aldrig gjort mig till "kartongsamlare"

Samtidigt har jag en viss förståelse för dem som köper , lägger på hyllan, och bara samlar. Sista 20 åren så tycker jag mig ha sett en tendens att tillverkarna av modeller ,lägger ner mycket energi för att skapa som jag ser det , någon form av Pseudo sfär" kring olika typer av objekt.
Te.x Profi pack" Special edition, Weekend edition et.c Men innehållet är egentligen detsamma som i grundmodellen och den första utgåvan, bara kartongen som blivt Glättigare , för att evetuellt locka mer till köp.

Jag har aldrig känt vare sig behov eller sug av att ha en jättesamling modeller, som aldrig kommer att bli byggda, så i grunden förstår jag inte syftet med det, eller ens nöjet med det. Men vi är alla olika som individer, och har olika förutsättningar, mål, ideer, filosofi m.m. Och om då någon känner sig tillfreds med att bara köpa och samla, så är det väl helt ok.

Sedan tror jag man "biter sig i svansen" om man tror att modellerna en dag kommer att få ett stort ekonomiskt värde, vare sig det gäller en speciell utgåva eller obkjekt. Undantag kan finnas, men rent generellt så är det nog bättre att lägga summan den evntuella modellen kostar i byrålådan, eller under madrassen !

Och till sist, jag skulle mycket gärna se att det funnits en Svensk webbsida, med sk old kits" till vettiga priser, eller varför inte även byggda modeller som någon/några ej vill ha kvar, för det kan ju finnas dem som söker en speciell äldre modell, men ej är beredd att betala fantasipriser för den.
//Lennart
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Gamla modeller

Inlägg av Horrocks »

Jag vet inte om jag håller med om premissen - jag noterar nästan dagligen att äldre byggsatsatser, även delvis påbörjade och t o m inkompletta säljs på Tradera t ex https://www.tradera.com/item/180904/615 ... -72-skrot-

Går sällan för fantasibelopp, men ändå för en hyfsad slant.

Sedan vad som är "rätt" form av modellbygge är en för mig märklig diskussion som jag aldrig förstått mig på och som är en av de negativa aspekterna av hobbyn. Personligen bygger bygger jag det mesta, flyg, pansar, figurer, fartyg, och både de senaste Tamiya, Eduard, etc med fantastisk detaljering och passform, men lika gärna byggsatser som många fnyser åt, såsom äldre Trumpeter och Hobbycraft som ofta har en del fel i formen. Men som jag tycker är roliga att bygga och som ofta kan köpas för en relativ spottstyver.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Gamla modeller

Inlägg av Lennart 12 »

Jag uppfattade inte att frågan gällde vad som är Rätt form av modellbygge, men där håller jag med dig, finns inget felaktigt . Allt är rätt så länge vederbörande tycker så. Man bygger ju för sitt eget nöjes skull , och då blir väl objektet det som passar just då.
//Lennart
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Gamla modeller

Inlägg av Kalle M »

Jag skulle säga att jag har pendlat mellan att vara modellsamlare och modellbyggare. Idag försöker jag bygga bort litet av mitt förråd men tidigare så kan det ha varit att jag har hittat rätt modell, kanske till rätt pris, och då har jag köpt den även om jag egentligen inte har byggt något aktivt just då. Och då vill man ju gärna ha en fräsig låda i förrådet. Ett ganska färskt exempel är när jag var på väg att köpa en av två modeller. Modellerna var ganska likvärdiga, ungefär lika många delar, ungefär lika hög detaljeringsgrad, men den som var litet dyrare hade snyggare förpackning och instruktioner. Jag köpte den nästan, det var bara en tillfällighet att det blev den billigare, jag hittade den i en fysisk butik och den visade sig inte vara gjord i Kina (vilket den dyrare var).

Om jag försöker mig på en spaning så skulle kanske förpackningen kunna spela in, att vi idag är mer måna om att ha estetiskt tilltalande saker (inredningstrenden, diskussionen om arkitektur o s v) och då blir snygga förpackningar viktigare. Självklart är vad som är en snygg förpackning högst subjektivt (just som allt annat), men t ex Airfixs gamla plastpåsar går nog inte riktigt hem idag. Slutligen så spelar storleken på förpackningarna roll för mig. Airfixs plastpåsar går bort för att de är svåra att stapla, medan Hasegawas kartonger både är snygga, bra storlek och lättstaplade. Jag föredrar också lådor som öppnas genom att man tar bort locket, snarare än de där man drar ut delarna på sidan.

En god vän till mig är samlare, och jag förstår honom. Så länge modellen ligger obyggd i lådan så är den ju perfekt, då är ju modellen precis så snygg, välbyggd och detaljerad som man drömmer om att den ska bli. Det är ju när man börjar bygga som färgen blir fel, man spiller lim över huven och slarvar bort hälften av smådelarna.
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Gamla modeller

Inlägg av Pål Björkman »

Tack för svar!
Jag har alltid byggt vad och det som fångat mitt intresse. Flyg, pansar, bilar. Otakis musikinstrument i plast (tenorsax till min fru som spelar). Jag har tävlat, vunnit priser både här hemma och utomlands. Men att sälja en påbörjad modell är inte lätt. I mina gamla modellbyggarögon ser jag fortfarande drömmen som lyste klart när projektet påbörjades och likt de flesta äldre båtägare så vet jag att min "diamant" är en kolbit. För värdet, liksom skönheten finns i betraktarens öga.
mvh Pål
Pelle Styrén
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 mar 2020, 20:36
Namn: Gunnar Eriksson

Re: Gamla modeller

Inlägg av Pelle Styrén »

Min infallsvinkel på detta, är att jag köper det jag vill ha när jag ser det och medan det finns. I nästa ögonblick kan modellen ifråga vara borta.
Jag är ingen stor tillskyndare av nya modeller. 500-600kr för en bil i 1:24, tycker jag är rätt magstarkt. Särskilt när man vet att de kostar några öre att tillverka. Jag samlar framför allt på Airfix och Frog modeller i plastpåsar. Kanhända av nostalgiska skäl. Förvaringen är inget problem. Jag staplar inte. Jag hänger upp dom på krokar, precis som de en gång presenterades i butikerna. Det som driver mig att fortsätta är väl framförallt minnet av det enorma utbudet som fanns på 1960-talet. Det fanns modeller av snart sagt varje flygplan, fartyg och bilmärke som man kunde tänka sig.
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Gamla modeller

Inlägg av Spad16 »

Hej Pål, Jag har dålig samvete för att jag inte byggt färdigt de halvbyggda modeller jag fick av Dig för några år sedan. Men det ska jag absolut, jag har fått tag i microscale dekaler till A-4 Skyhawk och F-4 Phantom, dom ska byggas. Problemet är att jag är samlare, jag köper nya byggsatser hela tiden, kan inte låta bli. Jag har alltid sagt att jag samlar på byggda modeller. Tyvärr växer stashen fortare än jag hinner bygga. Med långsammare byggtakt, är det alltid nån nyköpt som tränger sig för i kön. Och det här vansinnet jag håller på med, nämligen scratchbygge, dom blir aldrig färdiga, jag har hållit på med en Spad 20bis nu i två år, men nu är den snart färdig, och då kan jag äntligen börja beta av kön. Jag har varit duktig på att samla på byggda modeller, jag har väl uppåt 150 varav 9 är scratchbyggda, och jag är kanske lite ovanlig bland byggarna, jag hatar dom ändå tills dom är färdigbyggda, sedan älskar jag dom. Jag skulle aldrig sälja en färdigbyggd, och jag undrar vad som kommer att händer med dom när jag dör. Jag har svårt att skiljas från obyggda också.
Jag håller helt med Dig att halvbyggda byggsatser, av en kapabel byggare, borde uppvärderas. Jag köper dom gärna, speciellt av DIg, stort tack förresten. Jag ser det som så att någon annan gjort allt det tråkiga, klistrat ihop bitarna och spacklat, jag kan blåsa över med lite färg och sen äntligen göra det jag gillar , lägga på dekaler och färdigställ. Jag har flera halvbyggda som jag köpt på vinden, dom gillar jag också.
Jag tror att jag kan kalla mig en stolt modellbyggare, och jag bygger vad jag vill, har man byggt en Trumpeter An-2 en AZ Morava, eller en Dorawings Vega gull så har man iallafall levt, och då nämner jag inte ens all gammal skit som vi byggde som unga.
Hälsningar Neil som tänker fortsätta bygga tills dom bär ut mig.
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Gamla modeller

Inlägg av Spad16 »

Horrocks skrev om detta fenomen:
https://www.tradera.com/item/180904/615 ... -72-skrot-
Mårten som säljer skroten är en kompis till mig, han är lika förvånad som vi!
Kanske är det för att Herkules är svår att få tag i numera?
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Gamla modeller

Inlägg av Stefan S »

Jag tycker det är toppen när jag hittar en gammal påbörjad byggsats som på vårt senaste IPMS möte då jag fick tag på Glencoe´s USS Oregon, påbörjad. Annars så försöker jag låta bli att köpa några nya byggsatser, det räcker med dom ca 900 i min samling. Har hittat en kul grupp på Facebook,

https://www.facebook.com/groups/oldmodelkits

Stefan
Skriv svar