Tull från England

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Tull från England

Inlägg av Lennart 12 »

England är ju inte med i EU längre. Någon som vet vad som tillkommer för avgifter om man handlar där idag. Har sökt Revells Launch Tower med rymdfärjan, och hittade flera på E-bay. Från Usa kan man väl glömma ?
//Lennart
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Tull från England

Inlägg av Kalle M »

Om jag har förstått saken rätt så är det tull och/eller moms på varor från alla länder utanför EU. Momsen är på 25 % av varans värde (som anges på paktetet), tullavgiften har jag inte koll på. Men det tillkommer en hanteringsavgift på 75 kr också. Här finns en tjänst som man kan använda:

https://www.tullverket.se/privat/genomt ... 10532.html

Min erfarenhet är att det inte spelar så stor roll vilket land man handlar från, oavsett om det är Storbritannien, USA eller t ex Taiwan. Varorna kommer fram, men jag gnisslar alltid tänder över tullavgiften och speciellt den där hanteringsavgiften.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Tull från England

Inlägg av Lennart 12 »

Tack för det Kalle M . Jag tycker det är en djungel" med alla avgifter hit och dit . Fraktpriserna från Usa har blit väldigt höga .
MVH Lennart
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Tull från England

Inlägg av Spad16 »

Hej Lennart, Jag har ett exempel. Vi gjorde nyss en beställning hos Hannants, mest Xtradecals , dom är ganska billiga och håller hög kvalite, och portot är billigt, men vi hade med ett par byggsatser också.
Summa gods: £107
porto: £15
totalt: £122 = 1668 kr
Tull & avgift 447kr
Summa 2115kr

Så räkna med att "dubbla" priset i pund. Jag ångrar det inte, dekalerna är jättefina, men visst är det surt.
/Neil
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Tull från England

Inlägg av Lennart 12 »

Hej Neil!

Hepp, jo där ser man. Min Saturnus 11 1/96 hamnade på något liknande senast. Man har ju dessvärre inget val ibland, så jag får väl bita ihop, och ta det som det blir :)
Tack för input .//Lennart
Hokey
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:25

Re: Tull från England

Inlägg av Hokey »

Jag tror inte det är nån tull alls på såna här saker. Det man råkar ut för är momsen + hanteringsavgiften, (25% + 75.-).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Tull från England

Inlägg av Lennart 12 »

Kan ju tänkas att vissa försändelser går vid sidan av tull, men nog förekommer det , enligt egen erfarenhet. //Lennart
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tull från England

Inlägg av Björn B »

På tullverkets sida: "Du behöver inte betala tull om de varor du har handlat på nätet har ett sammanlagt värde av högst 1 700 kronor. Däremot ska du alltid betala svensk moms."

Dom senaste åren har jag alltid fått betala moms på det jag handlat utanför EU. Momsen räknas på totalpriset av varan och fraktkostnaden. Sen tillkommer ju Postmords avgift för att samla in momsen.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Tull från England

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så mycket Björn, då förstår jag bättre hur det fungerar.
//Lennart
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Tull från England

Inlägg av christer k »

Ett varningens ord om man direktprenumererar på engelska tidskrifter: Jag har Scale Aircraft Modelling (SAM) och Phoenix Aviation Modelling (PAM). Vad beträffar SAM har jag klarat mig utan att få betala moms + postens avgifter, men det senaste numret av PAM har fastnat i tullen och jag har fått en räkning på importmoms 4 kr och deklarationsavgift 75 kr, totalt 79 kr. Det blir en dyr tidning när den kommer ut med 12 nummer om året, för att inte tala om besväret med alla betalningar och fördröjningen. Jag har också råkat ut för detta när jag beställt "back order issues", så det är det slut med. Man får nog beställa prenumerationer från Tidningsbutiken eller något annat företag, det blir ungefär samma pris per nummer.

Christer
Skriv svar