Tull från England

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Tull från England

Inlägg av Lennart 12 »

Jo, prenumerationer på tidskrifter har blivit dyrt. //Lennart
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Tull från England

Inlägg av Pål Björkman »

Ja!
Hanteringsavgiften är ju extra sur, när försändelser skickats som brev. Brev ska delas ut i postlåda/brevlåda. När försändelsen ankommer brevlådan, befinns den vara för stor för öppningen/inkastet och hängs då i en påse utanpå brevlådan, varpå två möjliga (okej då, vanligast förekommande) lösningarna är: 1) försändelsen norpas/stjäls/försvinner/blåser bort. 2) påsen har inte förslutits (dvs. skyddsremsan över klisterraden sitter kvar) och påsen är därmed öppen. När du kommer till din brevlåda så hänger det en påse som ser ut som plastpåsarna från zooaffären, när man som liten köpte nya fiskar till akvariet 😒 Boken går kanske att använda som grundlager i nästa diorama och stencildekalerna är som flugskitar på påsens insida.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Tull från England

Inlägg av jonaszett »

Handlar man på Ebay.uk tillkommer ju ofta "eBay's Global Shipping Program" som inte är gratis och då slinker inget förbi post nords
tull/ moms/hanteringspåslag,
Z
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Tull från England

Inlägg av EMP »

Hej Lennart,

Ja, det där med tull och moms är något av en soppa numera.

Jag handlar ju relativt mycket utanför EU och vad jag ser i tråden nu på lunchpausen så har det mesta redan besvarats men jag lägger mig i alla fall i och ser om där är något av värde jag kan bidra med.

Det tillkommer alltid moms idag från första kronan och fraktavgiften du har betalat kommer att momsbeläggas tillsammans med varan, så det är totalsumman för vara + frakt du ska räkna med att betala moms för.

Hanteringsavgift tillkommer alltid och hos PostNord kostar den mellan 75-125kr per försändelse beroende på värdet på varorna. Hos andra fraktbolag brukar det vara någonting i samma storleksordning på avgift.

Tull tillkommer som andra redan sagt över ett visst värde. Vad tullen blir beror på vilken typ av vara det är.

Det finns också en inte helt obetydlig risk för dubbeldebittering av moms i de fall där du ombeds betala moms redan vid köpet utomlands (alltså att du betalar momsen vid köpet ,men sen får du ändå krav att betala moms när varan når Sverige). På eBay vet jag att man får pengarna tillbaka om man kan visa att paketet kommit fram samt kvitto på att dubbel avgift betalats. Annars får man ta den dialogen med butiken man handlar av ifall det krånglar till sig.

Ett tips är att hålla ett öga på försändelsen via PostNords spårningssida och PostNords momsportal (https://portal.postnord.com/betalamoms/m/search ), där kan du se om paketet finns för hantering (spårningen glömmer ibland att nämna den lilla detaljen, och ibland kommer det ingen brevavi om momsen). För det mesta fungerar detta bra.

Där är dock en sak som kan vara väldigt viktig idag. Jag har nämligen råkat ut för att försändelser returnerats efter att de hamnat i momshanteringen. Så när detta hände andra gången och mina prylar var på väg tillbaka till avsändaren så ringde jag och pratade med tullen. Tydligen är det såhär att det idag finns krav på tydlighet i tulldeklarationen. Det innebär att det inte är säkert att varan släpps igenom om det bara står ”model kit”. Jag vet att det ibland går igenom ändå, men det formella kravet idag är att tulldeklarationen ska innehålla antal varor, typ av vara, material och ett värde. Alltså ”1 plastic model kit, 25$” är korrekt men ”1 model kit” kan bli problem. Idag har inte PostNords momshantering heller någon skyldighet att skicka ut en förfrågan om komplettering av uppgifter ifall något saknas utan reglerna säger att paketen ska/kan returneras.

Det är också väldigt viktigt att tulldeklarationen är på antingen svenska eller Engelska. Post tullen kommer inte att sitta och översätta och då åker paketet också tillbaka.

Hoppas detta kan vara till hjälp

/Emma
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Tull från England

Inlägg av Lennart 12 »

Hej Emma.

Tack och bock för utömmande och bra information.
Nu skall jag skynda mig att beställa lite , innan man hittar på en ny avgift :)
MVH Lennart
Skriv svar