Bästa snön?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Bästa snön?

Inlägg av Kalle M »

Jag har börjat fundera på att göra en liten, ganska anspråkslös basplatta till min Fokker D.XXI. Eftersom Fokkern är vinterkamouflerad så måste ju självklart basplattan vara ett vinterlandskap. Som sagt, ganska anspråkslös, jag tänker mig bara platt mark och kanske något träd. Men snö, framförallt snötäckt mark...Hur får man till det? Skulle jag få drömma så skulle det vara 20 cm (d v s 2-3 mm i skala 1/72) pudersnö, där jag kan göra spår efter fordon och fotspår. Ni vet, sådan där lätt, pudrig snö som liksom glittrar när solen träffar den (även om min basplatta knappast kommer att stå i solen). Går det att göra? På youtube hittar jag videos där folk använder AK:s produkter för att få fram snöslask, men det är inte riktigt det jag är ute efter här. Sedan vill jag ju att snön ligger kvar, så något som kan damma runt är inte heller vad jag letar efter. Om pudersnö är helt ogörbart så är ett tjockt snötäcke nästa alternativ.

Någon som har några tips? Vad använder ni, och vad funkar bäst?
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa snön?

Inlägg av Björn B »

Modelljärnvägsmaterial kanske https://www.youtube.com/watch?v=yWKuKOd7Npw
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Bästa snön?

Inlägg av EMP »

Det låter som ett väldigt trevligt projekt du har planerat.

Jag har gjort ett bygge med snö för ett par år sedan och där använde jag en produkt som heter Krycell Precision Ice and Snow (om jag inte minns helt fel finns/fans denna i två varianter).

Denna bygger på att man sprayar/målar på ett lim och sedan pudrar på snön. Ju tjockare det ska vara, desto fler lager.

Det jag upptäckte var att det gärna ville damma en hel del så på min modell gjorde jag lite av en mix. Alltså att jag följde instruktionerna med därefter fixerade snön genom att ”dutta” på lim ovanifrån med stor försiktighet.

Bild

Bild
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Bästa snön?

Inlägg av Kalle M »

Tack för svar, och för inspiration! Det finns ett antal olika tillverkare, jag har kollat runt och de jag har tagit del av verkar alla köra med något vitt smetigt + något vitt pulvrigt, om man är ute efter en pudersnöig effekt. Ska se vad jag hittar och var jag hittar det.
Skriv svar