Svenska dekaler till Italeris C-130 Hercules?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
kimskarby
Inlägg: 63
Blev medlem: 08 dec 2017, 14:05
Namn: Kim Skarby

Svenska dekaler till Italeris C-130 Hercules?

Inlägg av kimskarby »

Hej,

Har varit inne på att pilla ihop en Tp 84 Hercules i 1/72 ett tag och kollat runt lite på olika sidor.
Snubblade över den här:

https://hobbymodeller.se/plastbyggsatse ... skala-172/

Just dekalerna gör mig lite förvirrad. Är det någon som vet hur dessa svenska dekaler ser ut och till vilken färgvariant av Tp 84 dem hör till? Ingen bild visas. Såg dessutom på scalemates att ingen av Italeris nyare utgåvor av C-130 innehåller svenska dekaler, därav min nyfikenhet.
Egentligen vill jag göra en grönmålad som flög på 80- och 90-talet och inte den gråa varianten som brukas nu. Därför är Red Bolts dekalark till Tp 84 inte superintressant tyvärr. Dekalark för de gröna Tp 84orna verkar vara minst sagt svårfunna.

Mvh Kim
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska dekaler till Italeris C-130 Hercules?

Inlägg av Björn B »

Eftersom dom säljer samma byggsats utan svenska dekaler (dom har även Zvezdas med och utan: https://hobbymodeller.se/search/?q=hercules) Dessa har tillägget SE efter original varukod så antar jag att det är något som lagts till av dom själva.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Svenska dekaler till Italeris C-130 Hercules?

Inlägg av magnusf »

Som ytterligare lök på laxen: bry dig inte om att jaga gamla Italeri-utgåvor, de dekalerna var fullkomligt gräsliga. Här är en liten klagolåt över dem (och nej, jag har dem inte kvar, jag gav bort dem).

Här är mitt bygge på Aeroscale, tyvärr så är minnet var jag fick dekalerna från något luddigt. Texten Swedish Air Force minns jag var ALPS-printad, jag fick dem av Sten Sundelin. Kanske var även siffrorna från samma källa, vet inte om det finns så stora i dekalform så att de funkar på fenan.

Hälsningar

Magnus
Skriv svar