Ännu en Tunnan-tråd

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Ännu en Tunnan-tråd

Inlägg av Erik_G »

Kom över en AZ-Tunna till hyfsat pris i ett tält på RAF Fairford. Dessvärre var det den österrikiska boxningen, och jag vill ju bygga en svensk maskin.

Så några frågor är därför av nöden:

1. Går det att bygga en svensk Tunnan med det som medföljer lådan (Är den svenska boxningen och den österrikiska samma alltså)?

2. Finns det någon after-marketmärkning i 1/48 till Tunnan som löser märkningsfrågan?

3. Funderar på att bygga en maskin från F3 (eftersom det lutar åt att jag ändå får skrapa ihop märkning själv), eftersom farsan pryade där (passar med den J32 jag siktar på att bygga - från min prao-tid på malmen). Funkar det med den versionen som lådan erbjuder, eller måste det konverteras (ska ju byta nosen och köra maestro-ets, så det ska ju sågas och donas i alla fall). Tidsepok är inte så viktig - så om de t.ex hade versionen med ebk efter 1965, men den utan dessförinnan, så bygger jag en maskin från 64.. (åratal tagna ur luften)

4. Någon som prövat Maestro-nosen än? Hur blev det? Blir formerna bra, eller är det bättre att ta fram miliputen? Antar att folk ändå köpt den, eftersom de hade fått in ett gäng på f.d Kempes, men de hade gått åt på nån dag eller två.

/E
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ännu en Tunnan-tråd

Inlägg av Björn Fransson »

1. Jajamän! Båda är F-versionen, så det är samma.

2. Nej, inte vad jag vet. Tror att många i likhet med mig kom av sig när de såg hur usel i formerna den är. Så dekaltillverkarna verkar ha bedömt efterfrågan som alltför låg.

3. F 3 flög J 29F så det är lugnt. Bara att bygga på!

4. Vet inte. Har inte sett den ännu, men den ser fin ut, bortsett från en liten miss vad gäller luckan framför nosstället.

Lycka till!
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Ännu en Tunnan-tråd

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Det är samma plast i bägge lådorna så det är OK med den österrikiska.
Jag kan nog fixa ett svenskt dekalark till dig om du vill ha. Säg bara till.
Jag kommer inte ihåg hur pass korrekt det var men det går annars att fixa med lite hjälp av Specialtryck och Flying Colours blandade svenska ark. Tunnan är ju ganska tacksam då det inte var alltför avancerade målningar.

Byggsatsen är väl inget vidare. Den är inte lättbyggd om man säger så. Det är knappast lönt att lista alla felen. Jag kan rekommendera att du skaffar den nya nosen samt den etsade cockpiten som rättar till de mest uppenbara felen.
Det går fint att bygga en F 3-maskin. Jag har gjort det, visserligen i fullskala, men ändå... :-)

Fråga gärna mig om du behöver referenser. Det jag inte har kan jag säkert fixa.

Andreas
Bild
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Ännu en Tunnan-tråd

Inlägg av Erik_G »

Nä, lättbyggd är väl inte intrycket man får av byggsatsen, men Neomegas verkar väl inte direkt bättre på den punkten.
Nosen hade jag ju som sagt planerat att införskaffa. Cockpit-setet och landstället är redan fixat.
Tackar för erbjudandet om dekalarket och referenser. Jag insåg efter att ha kollat lite närmre att det nog kan vara trevligt att ha en del varningstext också - på svenska då alltså :-)
Varningstexterna och flottiljvapnet är de dekaler som jag vet att jag i nuläget inte har. Flottiljsiffra och kronmärken tror jag mig kunna sno någon annan stans ifrån. Man får ju två uppsättningar kronmärken i Lansen-lådan bl.a. Vet dock inte om de är kompatibla storleksmässigt?
Men som sagt, jag tackar inte nej till hjälp som erbjuds.
Din maskin i 1:1 ser ju fin ut, och jag kan tänka mig att välja den som märkningsalternativ, t.ex. :-)

Var bor den någonstans?

/E
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Ännu en Tunnan-tråd

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Jag fixar ett dekalark till dig! Inga problem. Där finns en del småtexter som kanske kan komma till användning.
Jag återkommer.

Röd Bertil bor numera på Ängelholms Flygmuseum efter att ha stått i minst 30 år utomhus som klätterflygplan utanför Flygvapenmuseet i Linköping. Skicket är därefter...
Men SAAB byggde bra grejer! :-)

Andreas
Skriv svar