Mr metal primer

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Mr metal primer

Inlägg av Lars Ekström »

Hej
Jag håller på med lite försök med aluminiumfolie på modellplan. En av nackdelarna med folie är ju att eventuellt kommande färglager fäster dåligt.
Har sökt efter lite primer som skulle råda bot på detta och har bland annat hittat Mr metal primer. Är det någon som har erfarenhet av denna primer?
Enligt vissa kommentarer så blir ytan inte riktigt torr, men det skall tydligen vara så enligt tillverkaren. Har använt etch primer i andra sammanhang och då den oftast är hyrgoskopisk så är det viktig att lägga ett täckande färglager ganska snart. Mr metal primer är sprutbar med t106 som spädnings medel 50/50.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mr metal primer

Inlägg av Stellan »

Hittade denna beskrivning

The Mr Hobby Mr Metal Primer 40ml from the modelling accessories range provides a superb quality fine surface primer for metal.

Undercoat for metal models and parts to improve the adhesion of acrylic paints. Paints adhere well and peeling is prevented. Available in bottle and spray.

Kan ju vara värt ett försök. Annars torde vanlig hederlig Tamiya fine primer grey/white L fungera då den är avsedd för både plast och metall. Se bara till att eventuell maskeringstejp inte fäster för bra och drar med sig folien när du maskerar av.
Stellan Schroeder Englund
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Mr metal primer

Inlägg av Lars Ekström »

Tamiya fine primer fungerar inte. Den biter inte i underlaget tillräckligt bra. I övrigt så är det min favorit primer.
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Mr metal primer

Inlägg av Horrocks »

Jag har bara begränsad erfarenhet, men det jag noterat är att även om den hjälper till att öka vidhäftningen, så blir det inte jättebra. Man får fortfarande vara försiktig med maskeringstape, osv. Sedan beter den sig lite intressant beroende hur mkt jag tunnat ut den. Med kombinationen för lite förtunning och högt lufttryck så har jag lyckats ett par ggr att skapa kladdig spindelväv över modellen. Jag kör därför helst med minst 75% förtunning och lågt tryck och flera tunna lager.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Mr metal primer

Inlägg av Johan Elvin »

Jag har provat VMS Metal Prep 4K primer
Jag tycker det funkar riktigt bra, förvisso har jag bara använt det på mindre fotoetsdelar, men färgen sitter väldigt bra.

https://www.vms-supplies.com/vms-metal-prep-primer

Har även provat på Mr. Metal Primer, men den tyckte jag inte om.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Mr metal primer

Inlägg av Spad16 »

Jag kommer inte ihåg vad det var för flygplan Du bygger? Men på mina foliebyggen så har jag alltid försökt att gå runt problemet. Jag maskar och målar först, sedan maskar jag igen, eller ännu hellre tvärtom. Folie först men inte där det ska vara färg, där maska man för att inte det ska bli kladd med folielim, sedan maska man med Tamiyatejp runt området, och spruta på plasten. Dra av maskeringstejpen ytterst försiktigt, men om det är Tamiya så brukar det funka att maska på folie. Ibland har jag använt supertunn tennfölie för att maska med.
Det bästa alternativet tycker jag ändå är att spruta färgen på tom dekalark, skär ut och lägga på som dekal. Inte alltid så lätt att få dekal att smita åt, men ibland funkar det.
/Neil
Skriv svar