Euro Decals Swedish Airforce?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Euro Decals Swedish Airforce?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag sitter och rotar i lådan med alla mina dekalark och hittade ett par Euro Decals Swedish Airforce ark som kan komma till användning. Någonstans i bakhuvudet finns ett svag minne om att det var problem med dessa, var det så att dom blev transparanta p.g.a. att det inte var någon vit bakgrund eller? Ö 68 rutorna ser ju lite tunna ut på arket. Jag är lite sugen på en grå J 35J Drake.

Nicklas

Bild
Bild
Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: Euro Decals Swedish Airforce?

Inlägg av Jon MW »

Ja, dayglow siffrorna blir mörkröda på grå bakgrund är jag ganska säker på. Har för mig att jag la de vita först och dayglow ovanpå, eller så målade jag de, det va ett tag sen.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Euro Decals Swedish Airforce?

Inlägg av Johan Elvin »

Tyvärr är det så att det saknas vit färg under dekalerna så dom blir transparenta
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Euro Decals Swedish Airforce?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Tack för svar, då vet man det från början och då är det lättare att hantera.

//Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Gert J
Inlägg: 40
Blev medlem: 10 aug 2013, 20:44
Namn: Gert Johansson

Re: Euro Decals Swedish Airforce?

Inlägg av Gert J »

Jo tyvärr är de för "tunna" underliggande färg lyser igenom. De svarta kan nog funka men när jag använde Ö68-rutorna så såg det bedrövligt ut. Bara att ta bort. Använde Ö68-rutor från ett Tarangus Lansen-ark istället på den J35 som jag byggde.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Euro Decals Swedish Airforce?

Inlägg av bergwall »

En annan grej som inte så många andra än jag känner till (tror jag?) är att Eurodecals m/64-siffrorna (”vanliga fensiffror”) också är lite fel, -om man är petnoga! De har för bred stapelbredd bla, plus andra fel. I ett svagt ögonblick , och i brist på rätt ritningar i början min ”dekal-karriär” så ritade jag helt enkelt av deras siffrorna, vilket jag senare kunde se var tokigt! Felen återfanns bla på mina tidiga Lansen-ark.

Om jag orkar göra en figur med siffrorna över varandra skulle jag kunna visa lite bättre, ska bara hitta dygnets 25e timme först..
Skriv svar