Är det någon skillnad på Gubbarna från olika tillverkare

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Är det någon skillnad på Gubbarna från olika tillverkare

Inlägg av Glennaia »

Min fråga är om det skiljer något mellan de olika tillverkarna för skala 1/35 figuer

Jag har köpt ett sett från Dragon och ett från Tamiya, set från Dgon är ett av deras nya sett. Ääven det från Tamiya är den nyare sorten.

Nå som har erfarenheter runt sånt här?

Jag frågar för att jag ska använa gubbarna till mitt diorama som jag bygger http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=3&t=1281
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Är det någon skillnad på Gubbarna från olika tillverkare

Inlägg av MiniStuff »

IMHO så tycker jag Dragon är lite vassare än Tamiya. Bättre på detaljering, ansikten mm

Men vill du ha högsta kvalité så skall du titta på olika resintillverkare, kostar mer men bättre detaljering etc. får man inte i vanlig styren plast.

edit: glömde, du kan även kolla in seten från Masterbox, de är riktigt fina och har ett par härliga set med figurer från Afrikafronten, både tyska o engelska
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Re: Är det någon skillnad på Gubbarna från olika tillverkare

Inlägg av Glennaia »

tack för ditt svar. En fråga till skiljer dem sig i höjd , tänkte på om någon av dessa jag köpt är länge än den andra . Som att Dragions gubbar är typ 5cm medans tamiys är 4.5 ?
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Är det någon skillnad på Gubbarna från olika tillverkare

Inlägg av Janne Nilsson »

Ja. Dom skiljer sig även i storlek från olika tillverkare. Det skiljer sig även från figurset till figureset från samma tillverkare. Till och med från samma skulptör.

Fördelen är att människor i verkliga livet också gör det så man kan utnyttja det till sin fördel om man inte överdriver det. Kanske vill man byta utrustning och vapen till samma tillverkare för att inte två MG42 skall se olika stora ut?

Om vi skall hålla oss till injektionsgjutna figurer. Satsa på Dragon, Masterbox, Miniart och nyare Tamiya. Skippa gamla Tamiya, pre 1990, och alla Italeri och Esci.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Glennaia
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 jul 2012, 21:25

Re: Är det någon skillnad på Gubbarna från olika tillverkare

Inlägg av Glennaia »

Mega tack för ditt svar:) får hoppas det inte skiljer för mycket på de två olika paketen gubbar jag köpt då.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Är det någon skillnad på Gubbarna från olika tillverkare

Inlägg av Öken-Erik »

Håller med Janne, vill dock puffa för Zvezdas o ICMs senare set, dom är riktigt, riktligt bra faktiskt och dessutom ofta hyfsat prisade.
I princip alla Tamiyas senare figurer görs i samarbete med ICM (ofta är figurerna exklusivt gjorda för Tamiya och det står aldrig då, men om man kan sina gjutstammar mm så känner man igen ICM "fingeravtryck") eftersom Tamiya har mycket svårt att få till det där med bra figurer.

Öken-Erik
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Är det någon skillnad på Gubbarna från olika tillverkare

Inlägg av Lurifax »

Glennaia skrev:Min fråga är om det skiljer något mellan de olika tillverkarna för skala 1/35 figuer

Jag har köpt ett sett från Dragon och ett från Tamiya, set från Dgon är ett av deras nya sett. Ääven det från Tamiya är den nyare sorten.

Nå som har erfarenheter runt sånt här?

Jag frågar för att jag ska använa gubbarna till mitt diorama som jag bygger http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=3&t=1281
Det viktigaste är redan sagt men jag vill gärna lägga till ytterligare en dimension nämligen tolkningen av hur kläder veckar sig, hur remmar trycker in i tyg, hur vapen och utrustning hänger, hur tjocka spännen, knappar och annan utrustning återges. Man kan alltså, ur min synpunkt, inte blanda figurer från olika tillverkare/skulptörer hur som helst. Ett exempel, jag har både Tristars och Tamiyas ryska 2VK pansarbesättningar i läderjackor. Jag tänkte mixa dessa två men det visade sig vara omöjligt. Tolkningen av kläderna är helt olika. Tamiyas är något överdrivna men lättare att måla. De ser också "bättre ut" på avstånd. Tristars är betydligt mer skalenliga men svårare att måla och de ser "plattare" ut.
holst

CU@C4
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Är det någon skillnad på Gubbarna från olika tillverkare

Inlägg av Janne Nilsson »

Holsten har förvisso en poäng. Men jag tror att det blir lite överkurs i det aktuella fallet.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar