Finska färgfrågor (en om AK Interactive och två om Vallejo)

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Finska färgfrågor (en om AK Interactive och två om Vallejo)

Inlägg av Kalle M »

Hei!

Vi har liksom inte riktigt plats för en airbrush med allt som behövs här hemma (och jag känner inte att jag riktigt kan motivera det heller för nivån jag är på) så jag målar med pensel. Och under arbetet med en Fokker D.XXI från Finland så har jag börjat leta fram rätt färger, men undrar ett par saker:

1. Funkar AK Interactives akrylfärger att penselmåla med? (Tänker framförallt på deras "WW 2 Finnish Air Force Colors Set".)

2. Vilken Vallejofärg motsvarar bäst den olivgröna färg som Finland använde under Andra världskriget?

3. Är det bara min svart färg som har en konsistens som är mer smet än vätska? Jag har ett 30-tal färger från Vallejo som uppför sig alldeles utmärkt, men deras svarta (två olika burkar) har en väldigt tjock konsistens. Litet väl tjock, kan jag tycka. Kan man spä ut dem? Bör man göra det?
Senast redigerad av Kalle M den 11 maj 2023, 17:49, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Färgfrågor (en om AK Interactive och två om Vallejo)

Inlägg av magnusf »

Jag kan bistå med svar på fråga 3): Vallejo kan man späda med vatten. Och ett tips rörande svart: köp deras Airbrush-variant (Model Air), den är mycket tunnare men funkar alldeles utmärkt för penselmålning ändå!

Hälsningar

Magnus
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Färgfrågor (en om AK Interactive och två om Vallejo)

Inlägg av christer k »

Jag ser att AK interactive ger färgen FS-numret 34096. Letar man på nätet hittar man den som Vallejo Model Color 70.888, alltså inte som Model Air vilket kanske hade varit bättre. Fler tillverkare har den färgen, t.ex. Mr Paint, Lifecolor och Mission Models. Lite skumt att den kallas Olive Grey hos Vallejo, men den kanske ligger åt det gröna hållet. Jag har också sett att FS 34096 kallas RLM 82 på etiketten till Lifecolor-burken. Se också https://www.scalemodellingnow.com/hntoo ... 2-aircraft

Christer
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Färgfrågor (en om AK Interactive och två om Vallejo)

Inlägg av Kalle M »

Uh... Det här är en soppa. Nu sökte jag litet själv och Vallejo har två olive grey, en i Model Air-serien och en i Model Color-serien. Och den i Model Air-serien går litet åt det bruna hållet, medan den i Model Color-serien går mer åt det gröna hållet, vad det ser ut på min dator. Mer sökning gav att på IPMS Stockholms Colour Reference Chart motsvaras FS 34096 av Vallejos Dark Green, men söker man på färgen 895 (som Colour Reference Chart listar) på Vallejos hemsida så får man upp Gunship Green...

När jag sökte på "oliivin vihreä" fick jag upp två relevanta träffar, Arcus hobby har en variant som går litet åt det bruna hållet, medan LifeColors går litet mer åt det gröna hållet. (Återigen: Vad det ser ut på min dator.) I boken Finnish Air Force 1939-1945 så tycker jag att den gröna färgen som man använde i Finland under Andra världskriget är just grön, det var så länge sedan jag var på Flygmuseet i Vanda att jag minns inte vad jag tänkte där, dumt nog tog jag inga foton heller. Av de färgerna jag redan har så tycker jag nog att Gunship Green ligger ganska nära, men ändå inte helt rätt.

För övrigt tittade jag närmare på mina burkar och det är en blandning av Vallejo Model Air och Vallejo Model Color. Jag har använt båda varianterna för penselmålning, men det är bara den svarta som jag har upplevt som för tjock. Konstigt att jag inte har tänkt på det tidigare. Och intressant! Ska definitivt tänka på det i fortsättning. Samt införskaffa en svart från Model Air-serien.

Svart är ganska enkelt att lösa, jag experimenterade och blandade upp min svarta med litet Black green för att inte få den svart-svart och tyckte att det blev bra. Men grön... Jag funderar på hur jag ska göra där.

Men tack för svaren!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finska färgfrågor (en om AK Interactive och två om Vallejo)

Inlägg av Stellan »

Jag vet inte om detta foto är färglagt men jag tror inte det. För mycket variation i nyanserna. Gör er egen bedömning. Men det är ett bra (och förvirrande) exempel på hur det kan ha sett ut i verkligheten. Tycker mig minnas att i stort settt alla bedömningar på både modeller och andra återgivningar är att relativt ny färg drar åt det grönare hållet https://arcus-hobby.store/collections/f ... -air-force.

Vallejo Model Color Black brukar vara lite tjock med det är bara att blaska i lite vatten så löser det sig med den saken. VMC går utmärkt att sprutmåla med rätt blandning.

Intressant målning här https://imodeler.com/2016/08/fiat-g-50- ... egawa-148/

Stirra dig inte blind på gröna, lätt hänt, utan gå på vad du tycker känns rätt. Måla upp ett gäng vita pappbitar ca 5x5 cm med dina olika färger (heltäckande färg) och skriv färgnamnet på baksidan. Låt torka ordentligt och titta sedan på dem i olika ljus som dagsljus och ditt arbetsljus. Om du dessutom kombinerar olka färgprover bredvid varandra kommer du se hur den gröna inte är så grön utan drar mer mot brunt, blått, gult eller vad det nu är beroende på hur du kombinerar och jämför mot varandra. Förmodligen kommer du upptäcka att du får olika resultat i olika ljus och att du förmodligen kommer att byta fot ett par gånger.
Stellan Schroeder Englund
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Finska färgfrågor (en om AK Interactive och två om Vallejo)

Inlägg av Kalle M »

Nu har jag beställt en (eller två, om de kan få tag på den andra) ny grön nyans. Jag har provmålat svarta fält och ska pröva olika gröna för att se vilka som ser mest rätt ut mot de svarta fälten. (Och vilka som blir snyggast tillsammans, jobbar man med form och design så blir man påverkad.)

Det är en blandning av spänning och avkoppling, av upptäckarglädje och frustration, den här hobbyn. Och inspiration - klart cool målning på planet du länkade till!

Tack för svaren!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finska färgfrågor (en om AK Interactive och två om Vallejo)

Inlägg av Stellan »

Det är bara att köra på!

Glömde ju förstås att länka till den ultimata referensen vad det gäller finska Fiat och färger https://imodeler.com/2016/02/fiat-gb-500-bis/
Stellan Schroeder Englund
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Finska färgfrågor (en om AK Interactive och två om Vallejo)

Inlägg av Kalle M »

Stellan skrev: 13 maj 2023, 00:24 Det är bara att köra på!

Glömde ju förstås att länka till den ultimata referensen vad det gäller finska Fiat och färger https://imodeler.com/2016/02/fiat-gb-500-bis/
Haha! Helt klart! Men vid närmare granskning, är inte de där östfrontsmarkeringarna just liiitet för bleka? ;)

Tack igen! Det blir kanske en byggtråd så småningom.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finska färgfrågor (en om AK Interactive och två om Vallejo)

Inlägg av Stellan »

Kalle M skrev: 14 maj 2023, 12:45
Stellan skrev: 13 maj 2023, 00:24 Det är bara att köra på!

Glömde ju förstås att länka till den ultimata referensen vad det gäller finska Fiat och färger https://imodeler.com/2016/02/fiat-gb-500-bis/
Haha! Helt klart! Men vid närmare granskning, är inte de där östfrontsmarkeringarna just liiitet för bleka? ;)

Tack igen! Det blir kanske en byggtråd så småningom.
Närå, det är den finska sommarsolen som bleker ur färgerna...eller min skrivbordslampa.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar