Skulle behöva lite sprutmålningstips.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Snussugen »

jonaszett skrev: 10 maj 2023, 07:10
Snussugen skrev: 10 maj 2023, 00:38 Ingen aning om hur jag ska få rent i den där avskiljaren, den är inbyggd på själva kompressorn såvitt jag kan se.

Nästa gång det hamnar mojs i färgen ska jag ta kort.
Det är väl bara att skruva loss själva den klara plastdelen och göra ren den med te.x en topps .
Sitter (kanske) en o-ring som du måste vara försiktig med.
Borde inte var något som helst problem.
Z
Skruva var det första jag provade. :D Verkar inte gå alls utan verktyg, och något sånt verktyg har jag inte.
Live & let dry.
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av christer k »

Jag vet inte om jag är överdrivet försiktig, men jag har en Badger 175 som enbart används till enamel, och en Aztec enbart för akrylfärger. Jag tycker det känns lugnare så. Jag har varit med om problem när jag inte rengjort ordentligt mellan olika färgtyper.

Förutom avskiljaren på kompressorn har jag kopplat in en lös vattenavskiljare från Biltema just före sprutan. Jag har också satt in en justerbar tryckregulator med mätare där för att slippa ändra trycket på min stora verkstadskompressor.

Lyckligast är jag när jag får måla med pensel, men det är ju inte alltid det är så lämpligt om man vill få ett bra resultat.

Christer
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Snussugen »

christer k skrev: 10 maj 2023, 13:49 Jag vet inte om jag är överdrivet försiktig, men jag har en Badger 175 som enbart används till enamel, och en Aztec enbart för akrylfärger. Jag tycker det känns lugnare så. Jag har varit med om problem när jag inte rengjort ordentligt mellan olika färgtyper.

Förutom avskiljaren på kompressorn har jag kopplat in en lös vattenavskiljare från Biltema just före sprutan. Jag har också satt in en justerbar tryckregulator med mätare där för att slippa ändra trycket på min stora verkstadskompressor.

Lyckligast är jag när jag får måla med pensel, men det är ju inte alltid det är så lämpligt om man vill få ett bra resultat.

Christer
Saknar att penselmåla. Minns när Humbrol var såpass bra att man kunde göra just detta utan massa fula tydliga penseldrag överallt. Nuförtiden verkar de enbart duga för detaljmålning, eller airbrush förstås. Om man nu kan få tag i dem överhuvudtaget.

Hade jag haft råd med en separat airbrush för färgtyper så hade jag förstås kört på det, men man tager vad man haver. Det är mestadels Tamiya min 175:a får tugga i sig ändå.

Försökte skruva bort avskiljaren igen från kompressorn, men det verkar inte gå om man har normalstora händer; kan inte få fingrarna runt den för att vrida ordentligt. Det ser ut som ett slags verktyg behövs.

Bild
Live & let dry.
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av AndersR »

Urban Gardini skrev: 08 maj 2023, 22:30 Piprensare är direkt olämpliga inne i sprutan.

Jag rekommenderar dessa borstar som du kommer åt med samtidigt som de även är betydligt snällare mot sprutan.
https://www.alfahobby.se/airbrush-cleaning-brush-set-x6
Bland apotekets tandvårdsprylar finns mellanrumsborstar i olika storlekar.
https://www.apoteket.se/sok/?q=mellanrumsborste

/Anders
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Urban Gardini »

Ja, mellanrumsborstarna är bra men de kommer inte åt bakom koppen fram till och med nålpackningen vilket borstarna från H&S gör.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar