Skulle behöva lite sprutmålningstips.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Snussugen »

Tack för tipsen JOT.

Jag är mycket noggrann med rengöring utav min airbrush (Badger 175 Crescendo) efter användning, så tror inte det är någon färg som sitter fast någonstans. Använder piprensare och tops. Blåser rent med thinner eller alkohol. Aceton för emaljfärger. Är det något kvar efteråt så är det inget som syns med blotta ögat. :(

Vet att man inte ska behöva strippa all färg efter varje misstag, men hittills är det var jag blivit tvungen att göra för att få en duglig finish.

Verkar som om jag får investera i plastkoppar. Brukar blanda direkt i färgkoppen för jag har ingen annanstans att blanda. Tror inte det är något fel med mina färger så sett, men man vet förstås aldrig. Efter jag hällt färg i koppen så brukar jag torka av burken så locket inte fastnar på torkad färg i framtiden, och skapar partiklar på det viset.

Har faktiskt en pizzakartong som jag inte slängt ännu, ska jag bara torka av insidan på den med en fuktig trasa eller nåt?
Live & let dry.
JOT
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2012, 09:24

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av JOT »

Plastkoppar/dhothlas i plast finns på dollar och andra varuhus för skräp...Men de är billiga och väldigt bra.

Tops och piprensare?
Piprensare skall du vara försiktig med då den lätt kan repa airbrushen.

Använd en gammal pensel att göra rent med.

Sök på Youtube, finns många bra videor om rengöring, kolla gärna in flory models för tips men det finns många andra.

Jag skulle råda dig att kolla in några byggvideos
https://youtu.be/m4bw8xX-JgU
https://youtu.be/sC0cqfj8lxE

Mycket tips och inspiration på deras kanaler.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Anders.Edblad »

Så här krångligt ska det inte vara, du verkar att ha hamnat i ett riktigt oflyt.

Det finns säkert många sätt att göra på men så här skulle jag göra, ta en bit plasticard eller en gammal modell.
Tvätta med diskmedel och en liten pensel. (Jag använder aldrig T-röd, bromsvätska eller liknande utan bara Yes-diskmedel)
När det torkat blås med airbrushen utan färg efter det måla.
Då borde du kunna utesluta om dina problem beror på damm.

Om jag får damm eller ojämnheter i färgen efter målning polerar jag bort det med en 12000 gradig slipduk utan något polermedel. Jag har en mycket väl använd slipduk som jag använder. Om det är mycket ojämnheter tar jag en droppe vatten där det ska poleras. Då behöver man inte ta bort all färg och börja om från början.
Jag använder en pipett och blandar färg, lösningsmedel direkt i färgkoppen och grundmålar alltid modellen.
Om dina problem beror på skräp i färgen tycker jag att det borde det fastna i airbrushen. Det är något jag aldrig haft några problem med.
Om det fortfarande är problem ta bilder då är det lättare att förstå vad som händer.

Anders E
Frasse
Inlägg: 202
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Frasse »

Håller med Anders att det inte ska vara så krångligt och jag undrar om du har någon form av vattenavskiljare eller filter mellan kompressor och färgspruta. Har själv varit för att det kommit med små rostpartiklar och rostflagor från kompressortanken i tryckluften.

Göran F
Paint it black ! :twisted:
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Snussugen »

JOT skrev: 07 maj 2023, 16:37 Plastkoppar/dhothlas i plast finns på dollar och andra varuhus för skräp...Men de är billiga och väldigt bra.

Tops och piprensare?
Piprensare skall du vara försiktig med då den lätt kan repa airbrushen.

Använd en gammal pensel att göra rent med.

Sök på Youtube, finns många bra videor om rengöring, kolla gärna in flory models för tips men det finns många andra.

Jag skulle råda dig att kolla in några byggvideos
https://youtu.be/m4bw8xX-JgU
https://youtu.be/sC0cqfj8lxE

Mycket tips och inspiration på deras kanaler.
Tack JOT. Har varit en prenumerant på Florys kanal i ett flertal år, och kan inte lära mig mer av honom. Pensel får inte plats inuti min airbrush, bara piprensare. Men jag är försiktig. Minsta motstånd så drar jag ut igen och provar en annan ur förpackningen. Airbrushen funkar fortfarande perfekt så jag måste göra något rätt.
Anders.Edblad skrev: 07 maj 2023, 17:35 Så här krångligt ska det inte vara, du verkar att ha hamnat i ett riktigt oflyt.

Det finns säkert många sätt att göra på men så här skulle jag göra, ta en bit plasticard eller en gammal modell.
Tvätta med diskmedel och en liten pensel. (Jag använder aldrig T-röd, bromsvätska eller liknande utan bara Yes-diskmedel)
När det torkat blås med airbrushen utan färg efter det måla.
Då borde du kunna utesluta om dina problem beror på damm.

Om jag får damm eller ojämnheter i färgen efter målning polerar jag bort det med en 12000 gradig slipduk utan något polermedel. Jag har en mycket väl använd slipduk som jag använder. Om det är mycket ojämnheter tar jag en droppe vatten där det ska poleras. Då behöver man inte ta bort all färg och börja om från början.
Jag använder en pipett och blandar färg, lösningsmedel direkt i färgkoppen och grundmålar alltid modellen.
Om dina problem beror på skräp i färgen tycker jag att det borde det fastna i airbrushen. Det är något jag aldrig haft några problem med.
Om det fortfarande är problem ta bilder då är det lättare att förstå vad som händer.

Anders E
Tack för tipsen, Anders. Men... tror Göran här nere är något på spåren.
Frasse skrev: 08 maj 2023, 19:42 Håller med Anders att det inte ska vara så krångligt och jag undrar om du har någon form av vattenavskiljare eller filter mellan kompressor och färgspruta. Har själv varit för att det kommit med små rostpartiklar och rostflagor från kompressortanken i tryckluften.

Göran F
Bestämde mig för att inspektera den inbyggda vattenavskiljaren på kompressorn från Biltema. Det ser inte lovande ut.

Bild

Bild

Misstänker att detta kan ha något med saken att göra?
Live & let dry.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Urban Gardini »

Piprensare är direkt olämpliga inne i sprutan.

Jag rekommenderar dessa borstar som du kommer åt med samtidigt som de även är betydligt snällare mot sprutan.
https://www.alfahobby.se/airbrush-cleaning-brush-set-x6
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Snussugen »

Tack, Urban. Har bokmärkt sidan och skall införskaffa så fort som möjligt.
Live & let dry.
JOT
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2012, 09:24

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av JOT »

Gör rent så mycket du kan i kompressorn.

Sen är det bara att öva, det tar tid att få in handlaget.
Det tar tid att hitta rätt konsistens, lära sig tryck, hur nära man skall måla etc.
Kör med billiga modeller först sim du bara limmar ihop för att öva på målningen.

Men jag skulle vilja se vad du målar och hur det ser ut när du får in smuts på ytan.
Lägg gärna in en bild.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av Snussugen »

Ingen aning om hur jag ska få rent i den där avskiljaren, den är inbyggd på själva kompressorn såvitt jag kan se.

Nästa gång det hamnar mojs i färgen ska jag ta kort.
Live & let dry.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Skulle behöva lite sprutmålningstips.

Inlägg av jonaszett »

Snussugen skrev: 10 maj 2023, 00:38 Ingen aning om hur jag ska få rent i den där avskiljaren, den är inbyggd på själva kompressorn såvitt jag kan se.

Nästa gång det hamnar mojs i färgen ska jag ta kort.
Det är väl bara att skruva loss själva den klara plastdelen och göra ren den med te.x en topps .
Sitter (kanske) en o-ring som du måste vara försiktig med.
Borde inte var något som helst problem.
Z
Skriv svar