Kongo Tunnan färger

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Kongo Tunnan färger

Inlägg av Janne.S »

Har en Tunnan på byggbordet som kunden vill ha till en Kongo Tunnan.....det är hobby boss modellen och jag litar inte på deras färgkoder.
Så vad säger experterna, vilka färger ska jag ha till djungelkammot?
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kongo Tunnan färger

Inlägg av Stellan »

Trevligt!

Citerar mig själv från en annan tråd här på forumet. Om du söker på exempelvis "Kongo" så dyker en del trevlighet upp i trådarna

viewtopic.php?f=3&t=7470&p=94748&hilit=Kongo#p94748
viewtopic.php?f=3&t=12367&p=97891&hilit=Kongo#p97891

"Officially, the colours sent to the 22nd UN squadron in the Kongo was as following:

Olive green 325
Brown 505
Orange 226
Blue grey 058
Black 095
White 003

The colours were mixed to unknown shades and all aircraft got individual camouflage. So, it is thus impossible to give exact colours. From photos we can however say the J 29s were in a dark olive green and dark brown uppers with brownish orange spagetti patterns. Undersides of were left in bare aluminium.

This information is from the best possible source, Fredsflygarna, by Leif Hellström.

As always, check your sources. Here is one nice photo of the J 29. https://military-wiki.com/saab-j29-tunn ... c-fighter/ To my eye it seems like the section from nose wheel to engine outlet were left in aluminium..."

Med det sagt...jag undrar om man brydde sig om att bryta den gröna, bruna och orange när man förmodligen hade färger som var nära nog från början. Kolla bilder för NMF på undersida.
Stellan Schroeder Englund
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Kongo Tunnan färger

Inlägg av Janne.S »

Tack Stellan :D
Lysande info :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Tomas Enerdal
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 dec 2020, 16:18
Namn: Tomas Enerdal

Re: Kongo Tunnan färger

Inlägg av Tomas Enerdal »

Sedan han skrev Fredsflygarna, har Leif analyserat vidare. Han har åtskilliga färgbilder på de camouflerade tunnorna och han har använt digitalteknik för att bättre förstå färgerna. Den mörkare färgen skulle mycket väl kunna vara 325 olivgrön direkt. Den ljusa färgen är nog mer grön än brun, något mittemellan. De oranga linjerna är dovare än ren orange 226. Spaghetti-strecken är dessutom väldigt tunt sprayade, vilket påverkar.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kongo Tunnan färger

Inlägg av Stellan »

Intressant, Thomas. Det finns en viss risk att vi överanalyserar ibland. Det du skriver stämmer i viss mån med det jag nämde för Janne. Varför skulle man bryta färger och joxa när man förmodligen hade något som var nära nog direkt ur färgbyttan.

Finns det någon med digitala kunskaper som skulle kunna bryta färgerna så man får något som liknar bilderna, minus ålder, färgstick, blekning...? En samling sidovyer med varierande färgsättning tänker jag.
Stellan Schroeder Englund
Tomas Enerdal
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 dec 2020, 16:18
Namn: Tomas Enerdal

Re: Kongo Tunnan färger

Inlägg av Tomas Enerdal »

Hej,
Det är lätt att överanalysera, inte minst jag själv. Som supernörd vill jag ju att det skall vara korrekt!
Jag har tittat på Leif Hellströms bilder. Den ljusare färgen har vissa smärre variationer på bilderna, men intrycket är samstämmigt; färgen är en ljus olivgrön. Det finns ett litet intryck av brunt, men det är svagt.
Aeromaster gjorde en gång en färg som heter 9041 U.S. Olive Drab 41 Faded. Den stämmer perfekt och passar precis ihop med MRP 325 Olivgrön. Ska man försöka beskriva färgen med FS595B blir det 50% 34098 50% 30118, men nedtonat en aning med mellangrått.
Den orangea färgen gör jag med IDF Sand med lite gult och rött i.
Juanita Franzi har gjort en färgprofil av S29C VitB, den fångar färgernas intryck perfekt (https://www.facebook.com/Aero.Illustrat ... tVm_4&_rdr) Profilen gjordes för en artikel i The Aviation Historian, Issue 13. Artikeln heter To Africa in a Barrel /Leif Hellström.
Claes Sundin har också gjort en utsökt färgprofil VitE, men här är den ljusa färgen en aning brunare.

Vi kan nog inte komma längre än så, man får tolka sina intryck och måla därefter. Men Juanita Franzi har träffat mitt i prick.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kongo Tunnan färger

Inlägg av Stellan »

Problemet med en profil blir att den efterliknar förlagan...och om vi har information som inte framgår i förlagan så missar vi "verkligheten".

Finns det verkligen ingen levande person idag som kan komma ihåg en så liten och orelevant detalj som hur färgerna mixades/omixades??? Vet inte om Stellan Olsson lever idag, torde vara 90 år i så fall.
Stellan Schroeder Englund
Tomas Enerdal
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 dec 2020, 16:18
Namn: Tomas Enerdal

Re: Kongo Tunnan färger

Inlägg av Tomas Enerdal »

Juanita Franzi samarbetade med Leif under framtagningen av profilen. Vad jag förstår har hon sett Leifs bilder och underlag.
Vad jag förstår letade Leif efter informationen om färgerna, under researchen för Fredsflygarna intervjuade han många veteraner...
Men kan du hitta blandreceptet lyckas du med en flyghistorisk bragd. Lycka till!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kongo Tunnan färger

Inlägg av Stellan »

Humbrol eller Tamiya ;)

Skämt åsido, jag tvekar inte en sekund om att Leif eller andra andra som luskat i frågan gjort sitt absolut bästa. All kunskap är dessutom tillfällig i väntan på att någon snubblar över nästa pusselbit. Vi kan bara göra vårt bästa och vi måste acceptera de begränsningar som finns i jakten på sanningen.

Det finns ett par-tre vägar man kan ta när man ska komma någonstans i frågan. 1, anta att färgerna var OK direkt ur burken, det är kanske det enklaste svaret; 2, att man bröt färgerna med det man fick nedskickat (till vilken nyans då?); 3, att man tog annan tillgänglig färg (vilken nyans?!) för att det var enklare och man uppnådde det man ville utan omaket att blanda större mängder färg.

Så, vad ser vi på bilderna (antar att det är enda vägen vi har idag)? Nyanserna stämmer hyfsat över ens totalt med vad vi ser, de har skiftat något pga filmen, de har skiftat något pga ålder, har man inte grundmaterialet kan vi lägga till skillnad pga repro och tryck. Jag utgår från att det är en blandning av allt, det är trots allt 60 år sedan Kongokrisen, och det är som bekant svårt at avgöra gröna nyanser.

En parallel är de Katangesiska T-6 Harvard som var målade i ett virrvarr av murrigt mönster. Inte helt lätt att avgöra de faktiska färgerna där heller.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar