Svedino - ett fint museum där man kan tillbringa en hel dag

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Svedino - ett fint museum där man kan tillbringa en hel dag

Inlägg av MartinN »

Jag vet, för jag har just gjort det. Varit hos Svedino hela dagen och jag njöt hela tiden. Det var några år sedan sist och det har hänt en hel del – allt positivt. Men det var med blandade känslor jag hörde att första 37:an inte existerar längre. Den är numera ovan där eller var de hamnar någonstans i livet efter detta. Instrumentpanlen finns dock bevarad hos Svedino och där finns ju också den första 35:an och den såg ut att må ganska bra dessutom.


Finns kvar
Bild

Finns inte kvar
Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svedino - ett fint museum där man kan tillbringa en hel

Inlägg av Stellan »

Museet, en hel dag?? Du, jag tillbringade en hel dag med att dokumentera Skyraidern och hann knappt med något annat än en mycket snabb genomspringning av hela det övriga. Hur står det till med Skyraidern idag? Renskrapad, ommålad? Kollade du något på den?
Stellan Schroeder Englund
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Svedino - ett fint museum där man kan tillbringa en hel

Inlägg av MartinN »

Det är klart att jag kollade in Skyraidern även om den befann sig bakom avspärrningar. Som du ser så är den på gång att bli gul och fin igen. Man kan ana några nymålade delar i kanten på en av bilderna. Jag hade som sagt inte varit hos Svedino på länge och blev glad av hur mycket som hänt sedan sist och att det verkar vara kvalitet bakom allt jobb som görs där. Och du har helt rätt – man kan absolut vara där i flera dagar om inte andra omständigheter i livet också kallar på en.

Bild
Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Svedino - ett fint museum där man kan tillbringa en hel

Inlägg av Björn Fransson »

Härligt att se! Måste dit snart igen, känner jag. Hur stod det till med MiG-21:an?

Som sagt, där kan man fördriva många timmar! Har många barndomsminnen därifrån och håller med om att det numera verkar göras insatser med kvalitet. Vore kul om även Meteoren kunde bli gul igen.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Svedino - ett fint museum där man kan tillbringa en hel

Inlägg av MartinN »

MiG 21:an stod lite trångt – jag tog ovanligt nog inte ens en bild på den men den var utan vingar och verkade inte vara föremål för någon verksamhet. Meteoren däremot var det saker på gång med. Om den blir gul eller något annat spännande återstår nog att se men så här såg en ut just nu.

Bild
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Svedino - ett fint museum där man kan tillbringa en hel

Inlägg av Mats Averkvist »

Meteoren är tänkt att bli blå som den en gång var med britisk civil registrering.

Bild
Skriv svar