Weathering och lackering
Weathering och lackering
Eftersom jag är ny i modellbygge avseende patinering/"weathering" så har jag en del att lära. Tittade på u-tube filmer om wash där några hade föreslagit en grov wash, vänta 30 min och torka med hushållspapper och bomullstopsar samt lite vatten. Problemet för mig är att min wash satt som sten och gick inte att påverka. En annan film hade då använt thinner, men det skadar ju också färgen undertill.
Så, jag antar att jag måste lägga på ett lager polish, lack, för att skydda färgen innan jag kan gå igång med vädring och borttagning av överflödig wash med thinner samt papper och topsar?
Av det jag läst, så har ni nämnt SC Johnson Pledge Klar Polish, men jag ser inte mycket information var man kan köpa den om den ens finns kvar. Sedan har en del av er tagit upp Johnson Pledge Sten- och plastgolvs polish 0,75 liter, bl.a. Björn nämnde det.
Så, min fråga är kort bör jag skaffa sistnämnda polish och lägga på några lager tills det är blankt innan vädring med grov wash?
Några förslag på vilka affärer jag kan finna detta medel i? Ö o B verkar vara nämnt!
Så, jag antar att jag måste lägga på ett lager polish, lack, för att skydda färgen innan jag kan gå igång med vädring och borttagning av överflödig wash med thinner samt papper och topsar?
Av det jag läst, så har ni nämnt SC Johnson Pledge Klar Polish, men jag ser inte mycket information var man kan köpa den om den ens finns kvar. Sedan har en del av er tagit upp Johnson Pledge Sten- och plastgolvs polish 0,75 liter, bl.a. Björn nämnde det.
Så, min fråga är kort bör jag skaffa sistnämnda polish och lägga på några lager tills det är blankt innan vädring med grov wash?
Några förslag på vilka affärer jag kan finna detta medel i? Ö o B verkar vara nämnt!
-
Re: Weathering och lackering
Mitt tips till dig beroende på vilken färg du använder är att du använder det fabrikatets klarlack. Många använder Pledge med ett bra resultat, jag har provat men aldrig lyckats.
Anders E
Anders E
Thinner/starka lösningsmedel kan du använda om du målar med vattenbaserade färger då de inte löser varandra. Ska du blaska på oljefärg/thinner-blandning på exempelvis Humbrol så måste du ha en skyddande lack mellan annars blir det tjafs. Ju mattare en färg är desto hårdare biter washen innan du börjar arbeta bort den. Själv har jag under en himla massa år använt mig av kombinationen Vallejo akrylfärg/oljefärg för mina målningar och vädringsarbeten. Funkar bra även utan att lägga en blankare lack mellan som både skyddar och gör det lättare att kontrollera washerna. Ser att du penselmålat Tamiyafärger, det brukar sällan vara en optimal kombination.
Stellan Schroeder Englund
Smärre problem med "Tamiya Lacquer Paint LP-9 Clear" som jag provade på att lägga över min Tamiya XF-93 färg. När jag "målar" klarlacken så börjar färgen "smälta" och bli smått upplöst. INTE riktigt den reaktion jag eftersåg. När jag penslar så löser sig färgen jag målat med lacken och när lacken torkat ser det glansigt och "genomskinligt" ut, MEN om färgen löst sig för mycket på vissa ställen så blir den tunnare och visar underliggande modellplast.
Så vad gör jag fel? Jag antar att när ni airbrushar på lacken så späder ni ut den för att undvika att den torkar för snabbt och ger en dålig yta, men då jag skulle pensla tänkte jag att utspädning inte behövs ELLER? Har jag rätt lack för mina Tamiya färger och vad gör jag fel?
Så vad gör jag fel? Jag antar att när ni airbrushar på lacken så späder ni ut den för att undvika att den torkar för snabbt och ger en dålig yta, men då jag skulle pensla tänkte jag att utspädning inte behövs ELLER? Har jag rätt lack för mina Tamiya färger och vad gör jag fel?
Som andra redan reagerat på så föreslår jag att du har en tråd på ditt tema istället för att ha två parallela med samma innehåll. Fö. se din andra tråd om färgerna.
Stellan Schroeder Englund
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Lacquer (cellulosathinner) ovanpå annan typ av färg är ett stort No No för den löser upp all annan färg.
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
Inte all annan färg, lägger cellulosaklarlack utan problem på många olika akrylfärger. Citadel, Model master, Createx, Faskolor m. fl.Urban Gardini skrev: ↑01 sep 2022, 19:54 Lacquer (cellulosathinner) ovanpå annan typ av färg är ett stort No No för den löser upp all annan färg.
Tamiyas akrylfärger däremot är en annan femma, de är känsliga för det mesta.
/Niclas
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Du försöker bara inte nog hårt...Proosen skrev: ↑01 sep 2022, 20:05Inte all annan färg,Urban Gardini skrev: ↑01 sep 2022, 19:54 Lacquer (cellulosathinner) ovanpå annan typ av färg är ett stort No No för den löser upp all annan färg.

Modellbyggare gör det med modeller.
Något förslag på typ av lack som Tamiyas akrylfärger INTE reagerar på? Jag har beställt lite Vallejo lacker också bara för att pröva!Proosen skrev: ↑01 sep 2022, 20:05Inte all annan färg, lägger cellulosaklarlack utan problem på många olika akrylfärger. Citadel, Model master, Createx, Faskolor m. fl.Urban Gardini skrev: ↑01 sep 2022, 19:54 Lacquer (cellulosathinner) ovanpå annan typ av färg är ett stort No No för den löser upp all annan färg.
Tamiyas akrylfärger däremot är en annan femma, de är känsliga för det mesta.
/Niclas
Tamiyas egen klarlack X-22,men de är knepiga att penselmåla med. Föregående lager löses gärna upp av nästa så det är i princip bara airbrush som funkar. Iallafall till större ytor.