Upplever ovanligt mycket statisk elektricitet.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Upplever ovanligt mycket statisk elektricitet.

Inlägg av Janne Nilsson »

Hej, Niklas!

För en konstruktiv diskussion. Kan du utveckla vad som gör det så otroligt osmakligt?
Och vad relevansen huruvida du känner mig har med ovanstående bedömning att göra?

Du har visserligen inte varit här på middag eller ens fika men vi har träffats och pratats vid mer än en gång.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
christer k
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 feb 2018, 11:13
Namn: Christer Karlsson

Re: Upplever ovanligt mycket statisk elektricitet.

Inlägg av christer k »

Jag använder en antistatpistol innan jag målar något: https://www.tele-ha.se/produkt/milty-zerostat-3
Sedan blir det i alla fall lite lättare att blåsa eller pensla bort damm. Den är ganska dyr men jag använder den också till LP-skivor (att jag inte använder ordet "vinyl" är väl ett tecken på hur gammal jag är).

Christer
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Upplever ovanligt mycket statisk elektricitet.

Inlägg av Niklas »

Hej Janne,
Absolut kan jag utveckla. Hade jag känt dig så hade jag till exempel kunnat veta att det var ditt sätt att uttrycka dig, eller din typ av humor. Då hade jag haft ett helt annat ingångsvärde till hur jag uppfattat en sån kommentar. Jag vet att vi pratats vid, vid några tillfällen, men kan inte påstå att jag känner dig i den bemärkelsen.

Det som för mig gör det så osmakligt är dels för att napalm är ett fruktansvärt vapen, som dessutom är förbjudet enligt FN mot civila mål (som barn får anses utgöra), dels är det fel att överhuvudtaget blanda in barn i en liknelse kring vapen (mitt eget tyckande), och med det som pågår i Ukraina i form av både invasionen, men även rena krigsförbrytelser av den invaderande parten, så tycker jag sådana liknelser inte hör hemma här, i synnerhet inte nu.

Sen finns det säkerligen andra liknelser jag också skulle reagerat på, men detta kändes verkligen som det passerade en av mina gränser med råge.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Upplever ovanligt mycket statisk elektricitet.

Inlägg av Janne Nilsson »

Tack för din utveckling av ståndpunkten.

Jag håller inte riktigt med att det är olämpligt, eller ens smaklöst. Dels för att överdrivna jämförelser inte tillhör ovanligheten och dels för att det inte var någon form av uppmaning till att bomba barn med napalm. Inte heller något frossande i att sånt har gjorts.
Hur man väljer att se på det är helt upp till mottagaren. Sarkasm och klarspråk kan också sända budskap om avståndstagande.

Hur det kan kopplas till den pågående konflikten i Ukraina ser jag inte heller, mer än att det på samma vis skulle kunna kopplas till så många andra konflikter också? Och vad som händer där i Ukraina i form av övergrepp vet vi väldigt lite om och det är mycket propaganda i omlopp.

Napalm är i första hand kopplat till Usa och dess krigföring i bla Vietnam men även på andra ställen.
Alla känner vi till sekvensen. Obs! Starka bilder.
https://www.youtube.com/watch?v=Jui542Kfezc
Uppföljning.
https://www.youtube.com/watch?v=SWH2Vi0PcoI&t=198s

Hur som helst så kommer uttrycket från en Anti-Krigssång, om än så rå.
https://www.youtube.com/watch?v=t9eybY9qFfY

Eftersom den är rå så blev den också till en sk Cadencesång som senare förbjöds. Vissa grenar har dessutom nekat till att den har använts. Jag stiftade bekantskap med den först på vita duken för att först senare lära mig bakgrunden.
https://www.youtube.com/watch?v=BQnkRnK0SNs

Att sådant förekommer kan man tycka vad man vill om. Men det är handlingar som räknas.
Jag tycker man kan skämta om allt, men hur ska man hinna med?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Upplever ovanligt mycket statisk elektricitet.

Inlägg av Niklas »

Det är ju det som är så skönt med att vi lever i en demokrati. Vi får ha olika åsikter om saker och ting, och behöver inte hålla med varandra, och det är inget konstigt med det.

Överdrivna jämförelser är väl en sak, men att andra använder sig av överdrivna jämförelser kan väl knappast ses som en ursäkt för att man själv också ska tillåta sig göra det..? Om ingen någonsin står upp för sånt man tycker är fel, oavsett hur många andra som också gör det, skulle vi ju aldrig få ett bättre samhälle. Då skulle förmodligen kvinnor fortfarande inte ha rösträtt i Sverige, och vi skulle förmodligen inte ha några fackförbund heller.

Jag har aldrig påstått att det har någon koppling till Rysslands invasion av Ukraina, jag tycker bara inte det är läge för såna liknelser med den typen av konflikt i vårt närområde, där krigsförbrytelserna avlöser varandra, inklusive dödandet av barn. Mycket propaganda i omlopp från den konflikten, absolut, men det finns även många _bekräftade_ uppgifter om krigsförbrytelser från Ryska sidan. Tyvärr.

Håller med, napalm är starkt förknippat med USA sen Vietnamkriget, än så länge har ingen annan ändrat på den kopplingen för mig. Var liknelsen sen härstammar från är för mig helt ointressant, då det är innehållet i liknelsen som jag finner smaklöst. Precis som användandet av ett förbjudet vapen mot civila.

I grunden delar jag din åsikt att man kan skämta om allt, men vissa saker tar sig över nån form av gräns även för mig. Detta är en sån gräns.
Dock kommer jag alltid försvara din rätt att få ha din egen åsikt, även om jag inte alltid kommer dela den.

Med det sagt avslutar jag diskussionen i denna form för min del, att fortsätta debattera här fyller inget syfte, då det inte tillför något till trådens ursprungliga fråga.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Låst